گوسفند، يكي از حيوانات، اين مفهوم با واژة «غنم» ۳ بار و «ضأن» ۱ بار و از مادّة «ن ع ج» ۴ بار و آیهای که این معنا را دارد، آمده است.
چكيده: خدا از گوسفند، دو نوع نر و ماده آفريد. پية گوسفند بر يهود حرام شده بود. [خدا از چهارپايان] هشت تا [آفريد]. از گوسفند دو تا و از بز، دو تا. بگو، آيا [خدا] دو نر را حرام كرده يا مادّه را يا آنچه را كه رَحِم آن دو مادّه، در برگرفته است؟ اگر راست مىگوييد، از روى علم به من خبر دهيد (انعام/۱۴۳). بر كساني كه يهودي شدند، هر [حيوان] ناخندارى را حرام كرديم و از گاو و گوسفند، پية آن دو را بر آنان حرام كرديم، به جز آنچه بر پشت آن دو، يا بر رودهها است يا آنچه با استخوان درآميخته است. اين را به سزاى ستمكردنشان به آنان جزا داديم. بیگمان ما راستپیشه هستيم (انعام/۱۴۶). وقتى هر دو (ابراهیم و فرزند او) تسلیم شدند و [پسر] را به پيشانى بر خاك افكند، او را ندا داديم كه اى ابراهيم، رؤيا را حقيقت بخشيدى. ما نيكوكاران را چنين پاداش مىدهيم. به راستى اين همان آزمايش آشكار بود. او را در برابر قربانى بزرگى (قوچی) رهانيديم (صافّات/۱۰۳-۱۰۷). [خدا فرمود:] اى موسى، در دست راست تو چيست؟ گفت: اين عصاى من است. بر آن تكيه مىدهم و با آن براى گوسفندانم برگ مىتكانم و نيازهاي ديگرى هم براى من در آن هست (طه/۱۷-۱۸). هنگامی که [دادخواهان] بر داوود وارد شدند و او از آنان به هراس افتاد. گفتند: نترس [ما] دو مدعى هستیم كه يكى از ما بر ديگرى تجاوز كرده پس ميان ما به حق داورى كن و از حق دور نشو و ما را به راه راست هدایت کن. اين [شخص] برادر من است. او نود و نه ميش دارد و من يك ميش دارم و مىگويد: آن را به من بسپار و در سخنورى بر من غالب آمده است. [داوود] گفت: بیتردید او در مطالبة ميش تو بر ميشهاى خود، بر تو ستم كرده است. بیگمان بسيارى از شريكان به همديگر ستم میکنند به جز كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند و اينها اندک هستند. داوود فهمید كه ما او را آزمايش كردهايم پس از پروردگار خود آمرزش خواست و خاضعانه به رو درافتاد پس اين را بر او بخشیدیم (ص/۲۲-۲۵). داوود و سليمان را [ياد كن]، هنگامى كه دربارة آن كشتزاری كه گوسفندان مردم، شبانه در آن چريده بودند، داورى مىكردند و [ما] شاهد داورى آنان بوديم پس آن را به سليمان فهمانديم (انبياء/۷۸-۷۹). حيوانات، قرباني، چهارپایان، ذبح |
الغنم
ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ مِّنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الأُنثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الأُنثَيَيْنِ نَبِّؤُونِي بِعِلْمٍ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (انعام/۱۴۳) وَ عَلَى الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ وَ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلاَّ مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذَلِكَ جَزَيْنَاهُم بِبَغْيِهِمْ وَ إِنَّا لَصَادِقُونَ (انعام/۱۴۶)
فَلَمَّا أَسْلَمَا (ابراهیم و ابنه) وَ تَلَّهُ لِلْجَبِينِ* وَ نَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ* قدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ* إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاء الْمُبِينُ* وَ فَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ (صافّات/۱۰۳-۱۰۷)
[قال الله] مَا تِلْكَ بِيَمِينِكَ يَا مُوسَى* قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّأُ عَلَيْهَا وَ أَهُشُّ بِهَا عَلَى غَنَمِي وَ لِيَ فِيهَا مَآرِبُ أُخْرَى (طه/۱۷-۱۸)
إِذْ دَخَلُوا (الخصمان) عَلَى دَاوُودَ فَفَزِعَ مِنْهُمْ قَالُوا لَا تَخَفْ خَصْمَانِ بَغَى بَعْضُنَا عَلَى بَعْضٍ فَاحْكُم بَيْنَنَا بِالْحَقِّ وَلَا تُشْطِطْ وَ اهْدِنَا إِلَى سَوَاء الصِّرَاطِ* إِنَّ هَذَا أَخِي لَهُ تِسْعٌ وَتِسْعُونَ نَعْجَةً وَ لِيَ نَعْجَةٌ وَاحِدَةٌ فَقَالَ أَكْفِلْنِيهَا وَ عَزَّنِي فِي الْخِطَابِ* قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِكَ إِلَى نِعَاجِهِ وَ إِنَّ كَثِيرًا مِّنْ الْخُلَطَاء لَيَبْغِي بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَقَلِيلٌ مَّا هُمْ وَ ظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاكِعًا وَ أَنَابَ* فَغَفَرْنَا لَهُ ذَلِكَ (ص/۲۲-۲۵) وَ دَاوُودَ وَ سُلَيْمَانَ إِذْ يَحْكُمَانِ فِي الْحَرْثِ إِذْ نَفَشَتْ فِيهِ غَنَمُ الْقَوْمِ وَ كُنَّا لِحُكْمِهِمْ شَاهِدِينَ* فَفَهَّمْنَاهَا سُلَيْمَانَ (انبياء/۷۸-۷۹) |