کمین، پنهانشدن برای غافلگیر کردن، این مفهوم از مادّه «ر ص د» ۶ بار آمده است.
چکیده: پروردگار سخت در کمین است. خدا از پشت سر و پیش روی فرستادگان، کمینکنندگانی را میفرستد تا بداند که پیامهای پروردگار خود را رساندهاند. جهنّم برای طغیانگران کمینگاهی است. جنیان گفتند: اکنون هر کس بخواهد در آسمان برای گوش دادن بنشیند، شهابی را در کمین خود مییابد. آیا ندیدهای پروردگارت با عاد چه کرد؟ و با ارم که دارای ستونها بود که مانند آن در شهرها آفریده نشده بود و با ثمود، آنان که در درّه صخرهها را مى بریدند و با فرعونِ صاحبِ میخها، همان کسانی که در شهرها طغیان کردند و در آنها بسیار فساد کردند پس پروردگارت تازیانه عذاب را بر آنان فرو آورد. بدون تردید پروردگار تو سخت در کمین است (فجر/۶-۱۴). [خدا] دانای غیب است و کسی را بر غیب خود آگاه نمیکند، مگر آن را که برای پیامبری بپسندد که از پیشرو و پشتسر او کمینکنندگانی را میفرستد تا بداند که پیامهای پروردگار خود را رساندهاند. [خدا] به آنچه نزد آنان است، احاطه دارد و هر چیزی را به عدد برشمرده است (جن/۲۶-۲۸). [این آیات اعلان] بیزاری است از جانب خدا و فرستاده او به کسانی از مشرکان که با آنان پیمان بستهاید … پس چون ماههای حرام سپری شد، مشرکان را هر کجا یافتید، بکشید. آنان را بگیرید و به محاصره درآورید. در هر کمینگاهی بنشینید پس اگر توبه کردند، نماز برپا داشتند و زکات دادند، راه آنان را باز کنید. بهراستی خدا آمرزنده مهربان است (توبه/۱-۵). کسانی هستند که مسجدی برای زیان رساندن، کفر و تفرقه افکندن میان مومنان و کمینگاهی برای کسانی که از پیش با خدا و فرستاده او در جنگ بودند، اختیار کردند و سخت سوگند یاد میکنند که جز نیکی قصدی نداشتیم. خدا شهادت میدهد که بیگمان آنان دروغگو هستند (توبه/۱۰۷). [گروهی از جنیان گفتند:] ما در آسمان در محلهایی برای شنیدن مینشستیم، اما اکنون هر کس [بخواهد] گوش دهد، شهابی را در کمین خود مییابد. ما نمیدانیم آیا برای کسانی که در زمین هستند، شرّی اراده شده است یا پروردگارشان برای آنان رُشدی خواسته است (جن/۹-۱۰). بدون تردید جهنّم کمینگاهی است. برای طغیانگران بازگشتگاهی است که روزگاری دراز در آن بمانند (نبأ/۲۱-۲۳). |
الرصد
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ* إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ* الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ* وَ ثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ* وَ فِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ* الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ* فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ* فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ* إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ (فجر/۶-۱۴)
[الله] عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا* إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا* لِيَعْلَمَ أَن قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالَاتِ رَبِّهِمْ وَ أَحَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ وَ أَحْصَى كُلَّ شَيْءٍ عَدَدًا (جن/۲۶-۲۸)
بَرَاءةٌ مِّنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ … فَإِذَا انسَلَخَ الأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُمْ وَ اقْعُدُواْ لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِن تَابُواْ وَ أَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَ آتَوُاْ الزَّكَاةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (توبه/۱-۵) وَ الَّذِينَ اتَّخَذُواْ مَسْجِدًا ضِرَارًا وَ كُفْرًا وَ تَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِرْصَادًا لِّمَنْ حَارَبَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ مِن قَبْلُ وَ لَيَحْلِفَنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلاَّ الْحُسْنَى وَ اللّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ (توبه/۱۰۷)
[قالوا نفر من الجن] أَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا (السماء) مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَن يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَّصَدًا* وَ أَنَّا لَا نَدْرِي أَشَرٌّ أُرِيدَ بِمَن فِي الْأَرْضِ أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَدًا (جن/۹-۱۰)
إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا* لِلْطَّاغِينَ مَآبًا* لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا (نبأ/۲۱-۲۳) |