مساوی، برابر و یکسان، این مفهوم از مادّه «س و ی» ۴۲ بار آمده است.
چکیده: خدا روزی را برای خواهندگان یکسان، اندازه کرد. سخن را چه پنهان و چه آشکار کنید، برای خدا یکسان است. نیکى با بدى یکسان نیست. مومن و کافر یکسان نیستند. نابینا و بینا یکسان نیستند. کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند با بدکاران و نافرمانان یکسان نیستند. کسانی که میدانند با کسانی که نمیدانند، یکسان نیستند. جهادگران با بازنشستگان از جهاد یکسان نیستند. پلید و پاک یکسان نیستند. کافران را چه بیم دهی و چه بیم ندهی، برای آنان یکسان است، ایمان نمیآورند. برای منافقان چه آمرزش بخواهی چه نخواهی، آمرزیده نمیشوند. به اهل کتاب بگو، بیایید بر سرِ سخنی که میان ما و شما یکسان است. بگو، معبود شما یگانه است به همه شما یکسان اعلام کردم. اهل جهنّم و اهل بهشت یکسان نیستند. [خدا] روزیهای زمین را در آن برای خواهندگان، در چهار روز به اندازه یکسان مقرّر کرد (فصّلت/۱۰). دو دریا یکسان نیستند، این یک، شیرین و گوارا است که آشامیدن آن خوشگوار است و آن دیگر، شور و تلخ است (فاطر/۱۲). [برای خدا] یکسان است، از شما هر کس سخن را پنهان کند و هر کس آن را آشکار نماید و هر کس خود را به شب پنهان کند و در روز راه رود (رعد/۱۰). مَثَل این دو گروه (کافر و مومن) چون نابینا و ناشنوا با بینا و شنوا است. آیا در مَثَل یکسان هستند؟ پس آیا پند نمیگیرید (هود/۲۴)؟ نابینا و بینا یکسان نیستند و نه تاریکیها و روشنایی و نه سایه و گرمای آفتاب. زندگان و مردگان یکسان نیستند (فاطر/۱۹-۲۲). نابینا و بینا یکسان نیستند و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند با مردم بدکردار مساوی نیستند. چه اندک متذکر میشوید (غافر/۵۸). آیا کسی که مومن است، همانند کسی است که نافرمان است؟ یکسان نیستند (سجده/۱۸). [آیا کافر ناسپاس بهتر است] یا آن که در طول شب در حال سجده و ایستاده با فروتنی به اطاعت مشغول است و از آخرت مى ترسد و رحمت پروردگار خود را امید دارد؟ بگو، آیا کسانى که مى دانند و کسانى که نمى دانند، یکسانند؟ تنها خردمندان هستند که متذکّر میشوند (زمر/۹). آیا کسانی که مرتکب کارهای بد شدهاند، پنداشتهاند که آنها را مانند کسانی قرار میدهیم که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند [به طوری که] زندگی و مرگشان یکسان باشد؟ چه بد داوری میکنند (جاثیه/۲۱). مومنان بازنشسته [از جهاد] که زیاندیده نیستند با مجاهدانی که با مال و جان خود در راه خدا جهاد میکنند، یکسان نیستند. خدا کسانی را که با مال و جان خود جهاد میکنند بر بازنشستگان [از جهاد]، در رتبه، برتری داده است. خدا همه را وعده نیکو داده است. [ولی] مجاهدان را بر بازنشستگان [از جهاد]، به پاداشی بزرگ، برتری بخشیده است (نساء/۹۵). کسانی از شما، که پیش از فتح انفاق کرده و میجنگند [با دیگران] یکسان نیستند. آنها بلندپایهتر از کسانی هستند که پس از آن انفاق کرده و جنگیدند (حدید/۱۰). آیا سیرابکردن حاجیان و آبادساختن مسجدالحرام را همانند کسی قرار دادهاید که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و در راه خدا جهاد کرده است؟ [این دو] نزد خدا یکسان نیستند. خدا گروه ستمکار را هدایت نمیکند (توبه/۱۹). بهراستی کسانی که کفر ورزیدند و [مردم] از راه خدا و مسجدالحرام که آن را براى مردم قرار دادیم، مقیم و مسافر در آن یکسان هستند، باز میدارند [عذاب دارند] و نیز هر کس بخواهد در آنجا به ستم کجروی کند، به او عذابى دردناک مى چشانیم (حج/۲۵). اگر آنان (کسانی که غیر از خدا میخوانید) را به هدایت دعوت کنید، از شما پیروی نمیکنند. برای شما یکسان است، چه آنان را بخوانید یا خاموش باشید (اعراف/۱۹۳). خدا مردی را مَثَل زده است که در [مالکیتِ] چند شریک ناسازگار است و مردی است که تسلیم یک نفر است. آیا این دو در مَثَل یکسان هستند؟ ستایش از آنِ خدا است بلکه بیشتر آنان نمیدانند (زمر/۲۹). خدا بنده مملوکی را مَثَل مى زند که بر هیچ چیز توانایی ندارد و کسى که از جانب خود به او روزى نیکویی داده ایم و او نهان و آشکار از آن، انفاق مى کند، آیا یکسان هستند؟ ستایش از آنِ خدا است بلکه بیشتر آنان نمى دانند. خدا دو مرد را مَثَل زده است. یکى از آن دو، لال است که بر هیچ چیز توانایی ندارد و او سربار مولای خود است. هر جا او را مى فرستد، خیرى نمى آورد، آیا او با کسى که به عدالت فرمان مى دهد و خود بر راه راست است، یکسان است (نحل/۷۵-۷۶)؟ خدا برخی از شما را در روزی بر برخی برتری داده است. پس کسانی که برتری داده شدهاند، روزی خود را به بردگان خود نمیدهند تا در آن با هم یکسان باشند پس آیا نعمت خدا را انکار میکنند (نحل/۷۱)؟ [خدا] براى شما از خودتان مَثَلى زده است که آیا در آنچه به شما روزى داده ایم، شریکانى از بردگان خود دارید که در آن یکسان باشید و همانگونه که شما از [امثال] خودتان بیم دارید، از آنها بیم داشته باشید؟ اینچنین آیات خود را براى گروهى که مى اندیشند به تفصیل بیان مى کنیم (روم/۲۸). مساوی- اقوام، [قوم عاد به هود] گفتند: برای ما یکسان است، چه پند دهی و چه از پنددهندگان نباشی، [ایمان نخواهیم آورد] (شعراء/۱۳۶). [قوم صالح] او را تکذیب کردند و آن [مادّه شتر] را پى کردند پس پروردگارشان آنان را به گناهشان نابود کرد و آنان را با خاک یکسان نمود (شمس/۱۴). [فرعون به موسی گفت:] پس میان ما و خود موعدى قرار بده که نه ما از آن تخلّف کنیم و نه تو، مکانی [که نسبت به همگان] یکسان باشد (طه/۵۸). [ذوالقرنین گفت:] براى من قطعات آهن بیاورید تا آنگاه که میان دو کوه را یکسان کرد، گفت: در آن بدمید تا وقتى که آن را آتش گداخته کرد، گفت: مس گداخته برای من بیاورید تا روى آن بریزم (کهف/۹۶). نیکى با بدى یکسان نیست. [بدى را با] آنچه بهتر است، دفع کن آنگاه کسى که میان تو و میان او دشمنى است چون دوستى صمیمی مى گردد. این را جز کسانى که شکیبا هستند، در نمى یابند و آن را جز [آن که] صاحب بهره اى بزرگ است، درنخواهد یافت (فصّلت/۳۴-۳۵). بگو، آیا نابینا و بینا یکسان است؟ آیا تفکّر نمیکنید (انعام/۵۰)؟ بگو، پروردگار آسمانها و زمین کیست؟ بگو، خدا. بگو پس آیا جز او سرپرستانى گرفته اید که اختیار سود و زیانی را برای خود ندارند؟ بگو، آیا نابینا و بینا یکسان هستند یا تاریکیها و روشنایى برابرند یا براى خدا شریکانى پنداشته اند که مانند آفرینش او آفریده اند پس [این دو] آفرینش بر آنان مشتبه شده است؟ بگو، خدا آفریننده هر چیزى است. او یگانه قهّار است (رعد/۱۶)؟ بگو، پلید و پاک یکسان نیستند هر چند کثرت پلید تو را به شگفت آورد پس اى خردمندان، از خدا پروا کنید، باشد که رستگار شوید (مائده/۱۰۰). بگو، جز این نیست که به من وحى مى شود که معبود شما معبودی یگانه است پس آیا مسلمان مى شوید؟ اگر روى بگردانند، بگو، به [همه] شما به طور یکسان اعلام کردم و نمى دانم آنچه وعده داده شده اید نزدیک است یا دور (انبیاء/۱۰۸-۱۰۹). بهراستی کسانى که کفر ورزیدند، چه بیمشان دهى چه بیمشان ندهى برای آنان یکسان است، ایمان نمیآورند. خدا بر دلها و بر شنوایى آنان مُهر نهاده و بر دیدگانشان پرده اى است و آنان عذابى عظیم دارند (بقره/۶-۷). سخن [عذاب] درباره بیشتر آنان محقّق شده است پس آنها ایمان نمیآورند … برای آنان یکسان است، چه آنان را بیم دهى یا بیم ندهى، ایمان نمیآورند (یس/۷-۱۰). [منافقان] همانگونه که خودشان کافر شده اند، آرزو دارند کافر شوید تا با هم یکسان شوید (نساء/۸۹). برای آنان یکسان است، چه برای آنان آمرزش بخواهی یا آمرزش نخواهی خدا هرگز آنان را نمیآمرزد (منافقون/۶). اگر از گروهى بیم خیانت دارى، [پیمان آنان را] به طور یکسان نزدشان بینداز. بهراستی خدا خیانتکاران را دوست نمى دارد (انفال/۵۸). بگو، اى اهلکتاب، به سوی سخنى که میان ما و شما یکسان است، بیایید که جز خدا را نپرستیم و چیزى را شریک او نگیریم و بعضى از ما بعضى دیگر را به غیر از خدا به پروردگاری نگیرد پس اگر روی گرداندند، بگویید: گواه باشید که بهراستی ما مسلمان هستیم (آلعمران/۶۴). آنها یکسان نیستند، از اهل کتاب گروهی درست کردار هستند (آلعمران/۱۱۳). آن روز کسانى که کفر ورزیدند و از پیامبر نافرمانى کرده اند، آرزو مى کنند که اى کاش، با خاک یکسان مىشدند و نمى توانند هیچ سخنى را از خدا پنهان کنند (نساء/۴۲). همه در برابر خدا ظاهر مى شوند پس ضعیفان به مستکبران مى گویند: ما پیروان شما بودیم، آیا چیزى از عذاب خدا را از ما دور مى کنید؟ مى گویند: اگر خدا ما را هدایت کرده بود بیگمان شما را هدایت مى کردیم. چه بىتابى کنیم چه صبر نماییم، براى ما یکسان است. ما راه گریزى نداریم (ابراهیم/۲۱). [به تکذیبکنندگان گفته میشود:] به آن (آتش) درآیید. صبر کنید یا صبر نکنید، برای شما یکسان است. جز این نیست که به آنچه انجام میدادید، جزا داده میشوید (طور/۱۶). [گمراهان، معبودان و سپاهیان ابلیس] در حالیکه در آنجا (دوزخ) با هم ستیزه میکنند، میگویند: به خدا سوگند بیگمان ما در گمراهی آشکاری بودیم، آنگاه که شما را با پروردگار جهانیان یکسان میشمردیم (شعراء/۹۶-۹۸). |
السّواء
وَ قَدَّرَ فِيهَا (الارض) أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ (فصّلت/۱۰) وَ مَا يَسْتَوِي الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَ هَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ (فاطر/۱۲)
سَوَاء مِّنكُم مَّنْ أَسَرَّ الْقَوْلَ وَ مَن جَهَرَ بِهِ وَ مَنْ هُوَ مُسْتَخْفٍ بِاللَّيْلِ وَ سَارِبٌ بِالنَّهَارِ (رعد/۱۰)
مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ [الکافر و المومن] كَالأَعْمَى وَ الأَصَمِّ وَ الْبَصِيرِ وَ السَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا أَفَلاَ تَذَكَّرُونَ (هود/۲۴) وَ مَا يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَ الْبَصِيرُ* وَ لَا الظُّلُمَاتُ وَ لَا النُّورُ* وَ لَا الظِّلُّ وَ لَا الْحَرُورُ* وَ مَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاء وَ لَا الْأَمْوَاتُ (فاطر/۱۹-۲۲) وَ مَا يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَ الْبَصِيرُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ لَا الْمُسِيءُ قَلِيلًا مَّا تَتَذَكَّرُونَ (غافر/۵۸) أَفَمَن كَانَ مُؤْمِنًا كَمَن كَانَ فَاسِقًا لَّا يَسْتَوُونَ (سجده/۱۸) أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاء اللَّيْلِ سَاجِدًا وَ قَائِمًا يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ يَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ (زمر/۹) أًمْ حَسِبَ الَّذِينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئَاتِ أّن نَّجْعَلَهُمْ كَالَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَوَاء مَّحْيَاهُم وَ مَمَاتُهُمْ سَاء مَا يَحْكُمُونَ (جاثیه/۲۱) لاَّ يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُوْلِي الضَّرَرِ وَ الْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَ كُلاًّ وَعَدَ اللّهُ الْحُسْنَى وَ فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا (نساء/۹۵) لَا يَسْتَوِي مِنكُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ أُوْلَئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِينَ أَنفَقُوا مِن بَعْدُ وَ قَاتَلُوا (حدید/۱۰) أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَ عِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الآخِرِ وَ جَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ يَسْتَوُونَ عِندَ اللّهِ وَ اللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (توبه/۱۹) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاء الْعَاكِفُ فِيهِ وَ الْبَادِ وَ مَن يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ (حج/۲۵)
وَ إِن تَدْعُوهُمْ (الذین تدعون من دون الله) إِلَى الْهُدَى لاَ يَتَّبِعُوكُمْ سَوَاء عَلَيْكُمْ أَدَعَوْتُمُوهُمْ أَمْ أَنتُمْ صَامِتُونَ (اعراف/۱۹۳) ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَّجُلًا فِيهِ شُرَكَاء مُتَشَاكِسُونَ وَ رَجُلًا سَلَمًا لِّرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (زمر/۲۹) ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا عَبْدًا مَّمْلُوكًا لاَّ يَقْدِرُ عَلَى شَيْءٍ وَ مَن رَّزَقْنَاهُ مِنَّا رِزْقًا حَسَنًا فَهُوَ يُنفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَ جَهْرًا هَلْ يَسْتَوُونَ الْحَمْدُ لِلّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ* وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا رَّجُلَيْنِ أَحَدُهُمَا أَبْكَمُ لاَ يَقْدِرُ عَلَىَ شَيْءٍ وَ هُوَ كَلٌّ عَلَى مَوْلاهُ أَيْنَمَا يُوَجِّههُّ لاَ يَأْتِ بِخَيْرٍ هَلْ يَسْتَوِي هُوَ وَ مَن يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ هُوَ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (نحل/۷۵-۷۶) وَ اللّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِي الْرِّزْقِ فَمَا الَّذِينَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّي رِزْقِهِمْ عَلَى مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَهُمْ فِيهِ سَوَاء أَفَبِنِعْمَةِ اللّهِ يَجْحَدُونَ (نحل/۷۱) ضَرَبَ لَكُم مَّثَلًا مِنْ أَنفُسِكُمْ هَل لَّكُم مِّن مَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن شُرَكَاء فِي مَا رَزَقْنَاكُمْ فَأَنتُمْ فِيهِ سَوَاء تَخَافُونَهُمْ كَخِيفَتِكُمْ أَنفُسَكُمْ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (روم/۲۸)
السواء- الاقوام، [قال قوم عاد لهود] قَالُوا سَوَاء عَلَيْنَا أَوَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُن مِّنَ الْوَاعِظِينَ (شعراء/۱۳۶)
[قوم صالح] فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا (الناقة) فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُم بِذَنبِهِمْ فَسَوَّاهَا (شمس/۱۴)
[قال فرعون لموسی] فَاجْعَلْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكَ مَوْعِدًا لَّا نُخْلِفُهُ نَحْنُ وَ لَا أَنتَ مَكَانًا سُوًى (طه/۵۸)
[قال ذوالقرنین] آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا (كهف/۹۶)
وَ لَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ* وَ مَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَ مَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ (فصّلت/۳۴-۳۵) قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الأَعْمَى وَ الْبَصِيرُ أَفَلاَ تَتَفَكَّرُونَ (انعام/۵۰) قُلْ مَن رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضِ قُلِ اللّهُ قُلْ أَفَاتَّخَذْتُم مِّن دُونِهِ أَوْلِيَاء لاَ يَمْلِكُونَ لِأَنفُسِهِمْ نَفْعًا وَ لاَ ضَرًّا قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الأَعْمَى وَ الْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُمَاتُ وَ النُّورُ أَمْ جَعَلُواْ لِلّهِ شُرَكَاء خَلَقُواْ كَخَلْقِهِ فَتَشَابَهَ الْخَلْقُ عَلَيْهِمْ قُلِ اللّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ (رعد/۱۶) قُل لاَّ يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَ الطَّيِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُواْ اللّهَ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده/۱۰۰) قُلْ إِنَّمَا يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَهَلْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ* فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ آذَنتُكُمْ عَلَى سَوَاء وَ إِنْ أَدْرِي أَقَرِيبٌ أَم بَعِيدٌ مَّا تُوعَدُونَ (انبياء/۱۰۸-۱۰۹) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ* خَتَمَ اللّهُ عَلَى قُلُوبِهمْ وَ عَلَى سَمْعِهِمْ وَ عَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عظِيمٌ (بقره/۶-۷) لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ … سَوَاء عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ (یس/۷-۱۰) وَ دُّواْ (المنافقون) لَوْ تَكْفُرُونَ كَمَا كَفَرُواْ فَتَكُونُونَ سَوَاء (نساء/۸۹) سَوَاء عَلَيْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ (منافقون/۶) وَ إِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِيَانَةً فَانبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاء إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ الخَائِنِينَ (انفال/۵۸)
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَ لاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَ لاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ (آلعمران/۶۴) لَيْسُواْ سَوَاء مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَآئِمَةٌ (آلعمران/۱۱۳)
يَوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَ عَصَوُاْ الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّى بِهِمُ الأَرْضُ وَ لاَ يَكْتُمُونَ اللّهَ حَدِيثًا (نساء/۴۲) وَ بَرَزُواْ لِلّهِ جَمِيعًا فَقَالَ الضُّعَفَاء لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعًا فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللّهِ مِن شَيْءٍ قَالُواْ لَوْ هَدَانَا اللّهُ لَهَدَيْنَاكُمْ سَوَاء عَلَيْنَآ أَجَزِعْنَا أَمْ صَبَرْنَا مَا لَنَا مِن مَّحِيصٍ (ابراهيم/۲۱) [قالوا للمکذبین] اصْلَوْهَا (النار) فَاصْبِرُوا أَوْ لَا تَصْبِرُوا سَوَاء عَلَيْكُمْ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (طور/۱۶) [الغاوون و ما یعبدون و جنود ابلیس] قَالُوا وَ هُمْ فِيهَا يَخْتَصِمُونَ* تَاللَّهِ إِن كُنَّا لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ* إِذْ نُسَوِّيكُم بِرَبِّ الْعَالَمِينَ (شعراء/۹۶-۹۸) |