مردار

 

مردار، حیوان مرده، این مفهوم با واژه «مَیتَه» ۵ بار آمده است.

چکیده: مردار، بر شما حرام شده است. هر کس بدون زیاده‌خواهی و تجاوز به خوردن آن ناچار شود، خدا آمرزنده مهربان است.

جز این نیست که خدا مردار، خون، گوشت خوک و آن‌چه نام غیر خدا [هنگام ذبح] بر آن برده شده است را بر شما حرام کرده است پس هر کس بدون زیاده‌خواهی و تجاوز [به خوردن آن] ناچار شود، گناهی بر او نیست. به‌راستی خدا آمرزنده مهربان است (بقره/۱۷۳؛ نحل/۱۱۵). مردار، خون، گوشت خوک، آن‌چه نام غیر خدا بر آن برده باشید، [حیوان] خفه‌شده، با کتک مرده، از بلندی افتاده و مرده، با شاخ زدن مرده، آن‌چه درنّدگان از آن خورده‌اند مگر آن‌چه [پیش از مردن] سر ببرید، آن‌چه در برابر بت‌ها ذبح شده و آن‌چه با تیرهای قرعه قسمت می‌کنید، بر شما حرام شده است. اینها نافرمانی است. … هر کس در حال گرسنگی، بدون آن‌که به گناه متمایل باشد، به [خوردن] آن ناچار شود، بدون تردید خدا آمرزنده مهربان است (مائده/۳). بگو، در آن‌چه به من وحی شده است چیزی را که خوردن آن بر خورنده‌ای حرام باشد، نمی‌یابم، مگر آن‌که مردار یا خون ریخته شده یا گوشت خوک باشد که پلید است یا حیوانی که از روی نافرمانی نام غیر خدا بر آن برده‌ شده باشد پس اگر کسی ناچار شود [از آن بخورد]، در صورتی ‌که زیاده‌خواه و متجاوز نباشد، بدون تردید پروردگار تو آمرزنده مهربان است (انعام/۱۴۵). [مشرکان] گفتند: آن‌چه‌ در شکم این چهارپایان است، از آن مردان ما است و بر زنان ما حرام است. اگر مرده باشد، همه در آن شریک هستند. به‌زودی خدا آنان را بر این توصیف‌شان جزا می‌دهد. بی‌گمان او حکیم دانا است (انعام/۱۳۹).

مرگ

المیتة

 

 

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَ لاَ عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (بقره/۱۷۳) إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الْدَّمَ وَ لَحْمَ الْخَنزِيرِ وَ مَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَ لاَ عَادٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (نحل/۱۱۵) حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الْدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ مَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَكَّيْتُمْ وَ مَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ … فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (مائده/۳) قُل لاَّ أَجِدُ فِي مَا أُوْحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (انعام/۱۴۵) قَالُواْ (المشرکون) مَا فِي بُطُونِ هَذِهِ الأَنْعَامِ خَالِصَةٌ لِّذُكُورِنَا وَ مُحَرَّمٌ عَلَى أَزْوَاجِنَا وَ إِن يَكُن مَّيْتَةً فَهُمْ فِيهِ شُرَكَاء سَيَجْزِيهِمْ وَصْفَهُمْ إِنَّهُ حِكِيمٌ عَلِيمٌ (انعام/۱۳۹)