ماهی، یکی از حیوانات دریایی، این مفهوم از مادّه «ح و ت» بار و با واژه «نون» ۱ بار و آیاتی که این معنا را دارند، آمده است.
چکیده: صید دریا برای شما حلال است. خدا دریا را مسخّر کرد تا از آن گوشت تازه بخورید. صید دریا و خوردنیهای آن براى شما حلال شده است تا براى شما و مسافران متاعی باشد (مائده/۹۶). او (خدا) کسى است که دریا را مسخّر کرد تا از آن، گوشت تازه بخورید و زیوری که آن را مى پوشید، از آن بیرون آورید و کشتیها را در آن شکافنده مى بینى و تا از فضل او بجویید و باشد که شما سپاس گزارید (نحل/۱۴). دو دریا یکسان نیستند. این یک شیرین تشنگى زدا [و] نوشیدن آن، گوارا است و آن یک، شورِ تلخ مزه است. از هر یک گوشتى تازه مى خورید و زیورى که آن را مى پوشید، بیرون مى آورید. کشتى را در آن شکافنده مى بینى تا از فضل او بجویید و باشد که سپاس گزارید (فاطر/۱۲). هنگامی که [موسی و جوان همراه او] به محلّ برخورد دو [دریا] رسیدند، ماهى خود را فراموش کردند و ماهى در دریا راه خود را در پیش گرفت. هنگامى که [از آنجا] گذشتند [موسى] به جوان [همراه] خود گفت: غذایمان را بیاور که از این سفر خود رنج بسیار دیدیم. گفت: آیا دیدى وقتى به سوى آن صخره پناه جستیم، من ماهى را فراموش کردم و [کسى] جز شیطان آن را از خاطرم نبرد که آن را یاد کنم و به طور عجیبى راه خود را در دریا پیش گرفت. گفت: این همان است که ما مى جستیم پس جستجوکنان ردّ پاى خود را گرفتند و برگشتند (کهف/۶۱-۶۴). [یونس] به سوى کشتى انباشته فرار کرد. پس [سرنشینان] با هم قرعه انداختند و [یونس] از باختگان شد. [او را به دریا افکندند] و ماهى او را بلعید در حالىکه او نکوهشگر خود بود. اگر او از تسبیح کنندگان نبود بیتردید تا روزى که برانگیخته مى شوند، در شکم آن [ماهى] مى ماند (صافّات/۱۴۰-۱۴۴). بر حکم پروردگارت صبر کن و مانند همنشین ماهى (یونس)، نباش آنگاه که ندا داد در حالی که اندوهگین بود. اگر نعمتی از پروردگارش به او نرسیده بود بیگمان نکوهششده بر زمین خشک انداخته مى شد (قلم/۴۸-۴۹). ذوالنون (صاحب ماهی) را [یاد کن] آنگاه که خشمگین رفت و پنداشت که ما هرگز بر او تنگ نمیگیریم پس در تاریکیها ندا داد: معبودى جز تو نیست. تو منزّه هستى. بهراستى من از ستمکاران بودم پس او را اجابت کردیم و او را از اندوه رهانیدیم. اینچنین مومنان را نجات مى دهیم (انبیاء/۸۷-۸۸). از آنان (یهودیان) درباره اهالى آن شهرى که کنار دریا بود بپرس، آنگاه که به [حکم روز] شنبه تعدّی مى کردند. آنگاه که روز شنبه آنان ماهیهایشان روى آب مى آمدند و روزهاى غیر شنبه به سوى آنان نمى آمدند. اینگونه ما آنان را به سبب آنکه نافرمانى مى کردند، آزمودیم (اعراف/۱۶۳). حیوان، اصحاب سبت |
الحوت
أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَ طَعَامُهُ مَتَاعًا لَّكُمْ وَ لِلسَّيَّارَةِ (مائده/۹۶) وَ هُوَ الَّذِي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُواْ مِنْهُ لَحْمًا طَرِيًّا وَ تَسْتَخْرِجُواْ مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَ تَرَى الْفُلْكَ مَوَاخِرَ فِيهِ وَ لِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (نحل/۱۴) وَ مَا يَسْتَوِي الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَ هَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَ مِن كُلٍّ تَأْكُلُونَ لَحْمًا طَرِيًّا وَ تَسْتَخْرِجُونَ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَ تَرَى الْفُلْكَ فِيهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (فاطر/۱۲)
فَلَمَّا بَلَغَا (موسي و فتاه) مَجْمَعَ بَيْنِهِمَا نَسِيَا حُوتَهُمَا فَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ سَرَبًا* فَلَمَّا جَاوَزَا قَالَ لِفَتَاهُ آتِنَا غَدَاءنَا لَقَدْ لَقِينَا مِن سَفَرِنَا هَذَا نَصَبًا * قَالَ أَرَأَيْتَ إِذْ أَوَيْنَا إِلَى الصَّخْرَةِ فَإِنِّي نَسِيتُ الْحُوتَ وَ مَا أَنسَانِيهُ إِلَّا الشَّيْطَانُ أَنْ أَذْكُرَهُ وَ اتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ عَجَبًا* قَالَ ذَلِكَ مَا كُنَّا نَبْغِ فَارْتَدَّا عَلَى آثَارِهِمَا قَصَصًا (كهف/۶۱-۶۴)
إذ أَبَقَ [یونس] إِلَى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ* فَسَاهَمَ فَكَانَ مِنْ الْمُدْحَضِينَ* فَالْتَقَمَهُ الْحُوتُ وَ هُوَ مُلِيمٌ* فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنْ الْمُسَبِّحِينَ* لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ (صافّات/۱۴۰-۱۴۴) فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لَا تَكُن كَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى وَ هُوَ مَكْظُومٌ* لَوْلَا أَن تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِّن رَّبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَاء وَ هُوَ مَذْمُومٌ (قلم/۴۸-۴۹) وَ ذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ* فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ (انبياء/۸۷-۸۸)
وَ اَسْأَلْهُمْ (الیهود) عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَ يَوْمَ لاَ يَسْبِتُونَ لاَ تَأْتِيهِمْ كَذَلِكَ نَبْلُوهُم بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ (اعراف/۱۶۳) |