قرعه، نصیب هر کسی را به وسیله چیزی معین کردن، این مفهوم با واژه «ازلام» ۲ بار، «اقلام» ۱ بار و «ساهم» ۱ بار آمده است.
چکیده: تیرهای قرعه، پلید و از عمل شیطان هستند. از آنان دوری کنید تا رستگار شوید. آنچه با تیرهای قرعه قسمت میکنید، حرام است. ای کسانی که ایمان آوردهاید، شراب، قمار، بتها و تیرهای قرعه، پلید و از عمل شیطان هستند پس، از آنان دوری کنید باشد که رستگار شوید (مائده/۹۰). مردار … و آنچه با تیرهای قرعه قسمت میکنید، بر شما حرام شده است. اینها نافرمانی است. … پس هر کس در گرسنگی، بدون آن که به گناه متمایل باشد، به [خوردن آن] ناچار شود، بدون تردید خدا آمرزنده مهربان است (مائده/۳). [یونس] به سوى کشتى انباشته گریخت. پس با هم قرعه انداختند و [یونس] از مغلوبشدگان شد. [او را به دریا افکندند] و ماهى او را بلعید در حالىکه او ملامتکننده [خود] بود. اگر او از تسبیح کنندگان نبود، بیگمان تا روزى که برانگیخته مى شوند، در شکم آن مى ماند. پس او را در حالىکه ناخوش بود، به بیابان خشکى افکندیم (صافّات/۱۴۰-۱۴۵). این از خبرهای غیب است که بر تو وحى مى کنیم. وقتى که آنان قلمهاى خود را [براى قرعه کشى به آب] مى افکندند تا کدام یک سرپرستى مریم را به عهده گیرد، نزد آنان نبودى و هنگامی که با یکدیگر کشمکش مى کردند، نزدشان نبودى (آلعمران/۴۴). فال |
القرعة
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الأَنصَابُ وَ الأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده/۹۰) حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ … وَ أَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ … فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (مائده/۳)
[یونس] إِذْ أَبَقَ إِلَى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ* فَسَاهَمَ فَكَانَ مِنْ الْمُدْحَضِينَ* فَالْتَقَمَهُ الْحُوتُ وَ هُوَ مُلِيمٌ* فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنْ الْمُسَبِّحِينَ* لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ* فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاء وَ هُوَ سَقِيمٌ (صافّات/۱۴۰-۱۴۵)
ذَلِكَ مِنْ أَنبَاء الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيكَ وَ مَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُون أَقْلاَمَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَ مَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ (آلعمران/۴۴) |