قبیله، گروه، این مفهوم از مادّه «ق ب ل» ۳ بار و با واژه «رهط» ۳ بار آمده است.
چکیده: خدا مردم را قبیلهها قرار داد تا یکدیگر را بشناسند. شیطان و قبیلهاش از جایی که آنها را نمیبینید، شما را میبینند. اى مردم، ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. بیگمان گرامیترین شما نزد خدا با تقواترین شما است. بىتردید خدا داناى آگاه است (حجرات ۱۳). ای فرزندان آدم، مبادا شیطان شما را فریب دهد همانگونه که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد. لباسشان را از آنان برکند تا عورتهایشان را به آنان نشان دهد. بدون تردید او و قبیلهاش از جایی که آنها را نمیبینید، شما را میبیند. ما شیاطین را اولیاء کسانی که ایمان نمیآورند، قرار میدهیم (اعراف/۲۷). در آن شهر (شهر صالح) نُه، طایفه بودند که در زمین فساد میکردند و اصلاح نمیکردند. گفتند: به خدا سوگند یاد کنید که بیتردید به او (صالح) و کسانش را شبیخون میزنیم سپس به ولیّ او میگوییم ما هنگام هلاک کسان او، شاهد نبودیم. بیتردید راست میگوییم (نمل/۴۸-۴۹). [قوم شعیب] گفتند: ای شعیب، بسیاری از آنچه را میگویی، نمیفهمیم. بهراستی تو را در میان خود ضعیف میبینیم. اگر طایفه تو نبود، بدون تردید تو را سنگسار میکردیم. تو بر ما عزّت نداری. گفت: ای قوم من، آیا طایفه من، نزد شما، از خدا عزیزتر هستند که او را پشت سر خود افکندهاید؟ بهراستی پروردگار من به آنچه انجام میدهید، احاطه دارد (هود/۹۱-۹۲). [کافران] گفتند: هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد تا برای ما از زمین، چشمهای بجوشانی … یا خدا و فرشتگان را قبیله قبیله بیاوری (اسرا/۹۰-۹۲). خویشاوندان، خاندان |
القبیله
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثَى وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (حجرات/۱۳)
يَا بَنِي آدَمَ لاَ يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْءَاتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء لِلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ (اعراف/۲۷)
وَ كَانَ فِي الْمَدِينَةِ (مدینة صالح) تِسْعَةُ رَهْطٍ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَ لَا يُصْلِحُونَ* قَالُوا تَقَاسَمُوا بِاللَّهِ لَنُبَيِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ ثُمَّ لَنَقُولَنَّ لِوَلِيِّهِ مَا شَهِدْنَا مَهْلِكَ أَهْلِهِ وَ إِنَّا لَصَادِقُونَ (نمل/۴۸-۴۹)
قَالُواْ (قوم شعیب) يَا شُعَيْبُ مَا نَفْقَهُ كَثِيرًا مِّمَّا تَقُولُ وَ إِنَّا لَنَرَاكَ فِينَا ضَعِيفًا وَ لَوْلاَ رَهْطُكَ لَرَجَمْنَاكَ وَ مَا أَنتَ عَلَيْنَا بِعَزِيزٍ* قَالَ يَا قَوْمِ أَرَهْطِي أَعَزُّ عَلَيْكُم مِّنَ اللّهِ وَ اتَّخَذْتُمُوهُ وَرَاءكُمْ ظِهْرِيًّا إِنَّ رَبِّي بِمَا تَعْمَلُونَ مُحِيطٌ (هود/۹۱-۹۲)
وَ قَالُواْ (الکافرون) لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الأَرْضِ يَنبُوعًا … أَوْ تَأْتِيَ بِاللّهِ وَ الْمَلآئِكَةِ قَبِيلًا (اسرا/۹۰-۹۲) |