عَزیز، شکستناپذیر و عزّتمند، از اسماء و صفات، این مفهوم با واژه «عزیز» ۸۸ بار آمده است.
چکیده: خدا عزیز، عزیز حکیم، عزیز مهربان، عزیز بخشنده، عزیز دانا و عزیز ستوده است. خدا عزیز آمرزنده و عزیز بسیار آمرزنده است. او عزیز صاحب انتقام و نیرومند عزیز است. خدا که همواره به قسط، قیام دارد، شهادت میدهد که هیچ معبودی جز او نیست و فرشتگان و دانشوران [نیز گواهی میدهند]. جز او که عزیز حکیم است، هیچ معبودی نیست (آلعمران/۱۸). او خدایی است که جز او معبودی نیست، فرمانروای پاک، سلامتبخش، ایمنیبخش، نگاهبان، عزیز، جبّار و متکبّر است. منزّه است خدا از آنچه شریک [او] میکنند. او خدایی است خالق، هستیبخشِ صورتگر که بهترین نامها، از آن او است. آنچه در آسمان و زمین است، او را تسبیح میگویند. او عزیز حکیم است (حشر/۲۳-۲۴). اگر آنچه از درخت در زمین است، قلم باشد و دریا [مرکب و] بعد از آن هفت دریای دیگر به یاری آن بیاید، کلمات خدا پایان نمیپذیرد. بهراستی خدا عزیز حکیم است (لقمان/۲۷). مَثَل بد، برای کسانی است که به آخرت ایمان نمیآورند. والاترین مَثَل از آنِ خدا است. او عزیز حکیم است (نحل/۶۰). او کسی است که آفرینش را آغاز میکند سپس آن را بازمیگرداند. این برای او، آسانتر است. مَثَل برتر در آسمانها و زمین برای او است. او عزیز حکیم است (روم/۲۷). خدا به بندگان خود لطیف است. هر کس را بخواهد روزی میدهد. او نیرومند عزیز است (شوری/۱۹). خدا کسى است که آسمانها و زمین و آنچه را میان آن دو است در شش روز آفرید آنگاه بر عرش استیلا یافت. براى شما غیر از او سرپرست و شفاعتگرى نیست. آیا متذکّر نمیشوید؟ کار را از آسمان تا زمین تدبیر مى کند. آنگاه در روزى که مقدار آن از آنچه برمى شمارید، هزار سال است به سوى او بالا مى رود. این است [وصف] دانای غیب و آشکارِ عزیز مهربان است (سجده/۴-۶). آیا به زمین نمینگرند که چگونه در آن از هر گونه [گیاه] نیکو رویاندهایم؟ بهراستی در این، نشانهای است ولی بیشتر آنها مومن نیستند. بیتردید پروردگار تو عزیز مهربان است (شعراء/۷-۹). بهراستی روز جدایی وعدهگاه همه آنها است. روزی که هیچ دوستی برای دوستی سودی ندارد و نه آنها یاری شوند مگر کسی که خدا بر او رحمت آورد. بیتردید او عزیز مهربان است (دخان/۴۰- ۴۲). [پروردگار] در زمین، از فراز آن، کوههای استوار قرار داد و در آن برکت نهاد و خوراکیهای آن را در چهار روز، به اندازه [نیاز] خواهندگان، اندازهگیری کرد سپس به آسمان پرداخت در حالیکه دودی بود. آنگاه به آن و به زمین فرمود: خواه ناخواه، بیایید. گفتند: فرمانبردارانه آمدیم پس، آنها را در دو روز، هفت آسمان ساخت و در هر آسمانی کارِ آن را وحی کرد. آسمان دنیا را به چراغها زینت و حفظ کردیم. این اندازهگیری آن عزیز دانا است (فصّلت/۱۰-۱۲). آسمانها و زمین را به حق آفرید. شب را به روز میپیچد و روز را به شب میپیچد. خورشید و ماه را مسخّر کرد. هر کدام تا زمانی معیّن در حرکت هستند. آگاه باش او عزیز بسیار آمرزنده است (زمر/۵). [خدا] شکافنده صبح است. شب را آرامش و خورشید و ماه را [وسیله] حساب کردن، قرار داده است. این اندازهگیریِ آن عزیز دانا است (انعام/۹۶). نشانهای برای آنان شب است که روز را از آن برمیکنیم و به ناگاه آنان در تاریکی فرو میروند و خورشید به سوی قرارگاه خود در حرکت است. این اندازهگیری آن عزیز دانا است (یس/۳۷-۳۸). این است [وصف] دانای غیب و آشکارِ عزیز مهربان. همان کسى که هر چیزى را که آفریده است، نیکو آفریده و آفرینش انسان را از گِل آغاز کرد. سپس نسل او را، از چکیده آبى پست قرار داد. آنگاه او را درستاندام کرد و از روح خویش در او دمید و براى شما گوش و دیدگان و دلها قرار داد. اندک سپاس مى گزارید (سجده/۶-۹). ستایش از آنِ خدا است که پروردگار آسمانها و پروردگار زمین، پروردگار جهانیان است. بزرگی در آسمانها و زمین از آن او است. او عزیز حکیم است (جاثیه/۳۶-۳۷). آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، خدا را تسبیح میگویند. او عزیز حکیم است (حدید/۱؛ حشر/۱؛ صف/۱). آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، خدا را که فرمانروای پاک و عزیز حکیم است، تسبیح میگویند (جمعه/۱). سپاهیان آسمانها و زمین، از آن خدا است. خدا همواره عزیز حکیم است (فتح/۷). خدا آنچه را غیر از او میخوانند، میداند. او عزیز حکیم است (عنکبوت/۴۲). خدا را چنانکه سزاوار شناخت و بزرگداشت او است، نشناختند و بزرگ نداشتند. بهراستی او نیرومند عزیز است (حج/۷۴). او است که شما را در رحمها هر گونه که بخواهد، صورتگری میکند. معبودی جز او نیست. عزیز حکیم است (آلعمران/۶). پربرکت است کسی که فرمانروایی به دست او است و او بر هر چیزی توانا است. همان که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از نظر عمل، نیکوتر هستید. او عزیز آمرزنده است (ملک/۱-۲). هر کس را بخواهد، یاری میدهد. او عزیز مهربان است (روم/۵). هر رحمتی را که خدا برای مردم میگشاید، بازدارندهای برای آن نیست و آنچه را بازدارد بعد از آن، فرستندهای برای آن نیست. او عزیز حکیم است (فاطر/۲). هر کس را خدا هدایت میکند، گمراهکنندهای ندارد. آیا خدا عزیز صاحب انتقام نیست (زمر/۳۷)؟ بهراستى ما فرستادگان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم به قسط قیام کنند و آهن را که در آن نیروی شدید و سودهایى براى مردم است، [نازل کردیم] و تا خدا معلوم دارد، چه کسى در نهان، او و فرستادگان او را یارى مى کند. بدون تردید خدا نیرومند عزیز است (حدید/۲۵). خدا مقرّر کرده است که بدون تردید، من و فرستادگان من چیره خواهیم شد. بهراستی خدا نیرومند عزیز است (مجادله/۲۱). هرگز نپندار که خدا به وعده خود با فرستادگانش، خلاف میکند. به یقین خدا عزیز صاحب انتقام است (ابراهیم/۴۷). ما هیچ فرستادهای را جز به زبان قومش نفرستادیم تا برای آنان بیان کند پس خدا هر کس را بخواهد، گمراه میکند و هر کس را بخواهد، هدایت میکند. او عزیز حکیم است (ابراهیم/۴). اگر خدا بعضی از مردم را با بعضی دیگر دفع نمیکرد، صومعهها، کلیساها ، کنیسهها و مساجدی که نام خدا در آنها بسیار یاد میشود، سخت ویران میشد. بدون تردید خدا کسی که او را یاری کند، یاری میدهد. بهراستی خدا نیرومند عزیز است (حج/۴۰). از بندگان، خدا تنها عالمان از خدا میترسند. بهراستی او عزیز آمرزنده است (فاطر/۲۸). مردان باایمان و زنان باایمان، اولیاء یکدیگر هستند که امر به معروف میکنند و نهی از منکر میکنند، نماز برپا میدارند، زکات میدهند و از خدا و فرستاده او، اطاعت میکنند. خدا آنان را بهزودی رحمت میکند. بدون تردید خدا عزیز حکیم است (توبه/۷۱). [شما] متاع دنیا را میخواهید و خدا آخرت را میخواهد. خدا عزیز حکیم است (انفال/۶۷). اگر پس از نشانههای روشنی که به سوی شما آمد، لغزش یافتید، بدانید خدا عزیز حکیم است (بقره/۲۰۹). اگر به خدا قرض نیکو بدهید، آن را برای شما دوچندان میکند و شما را میآمرزد. خدا شکرگزار بردبار است. [او] دانای غیب و آشکار است. عزیز حکیم است (تغابن/۱۷-۱۸). دست مرد و زن دزد را به سبب آنچه کردهاند، قطع کنید. جزایی است به سبب آنچه کسب کردند، کیفری عبرتانگیز از جانب خدا است. خدا عزیز حکیم است (مائده/۳۸). زنان طلاق دادهشده خود تا سه پاکی منتظر بمانند. اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارند، بر آنان جایز نیست که آنچه را خدا در رحمهای آنان آفریده است، پنهان کنند. شوهران آنان، اگر قصد آشتی دارند، به بازآوردن آنان در این [مدّت] سزاوارتر هستند. برای این زنان، به طور شایسته [حقوقی] است مانند آنچه بر عهده آنان است. مردان را بر زنان درجهای است. خدا عزیز حکیم است (بقره/۲۲۸). کسانی از شما که مرگشان میرسد و همسرانی بر جای میگذارند، برای همسران خود وصیّت کنند، که آنان را تا یک سال بهرهمند کنند و [از خانه] بیرون نکنند. ولی اگر خود آنان بیرون بروند، در آنچه آنان به طور پسندیده، درباره خود انجام میدهند، گناهی بر شما نیست. خدا عزیز حکیم است (بقره/۲۴۰). ای کسانی که ایمان آوردهاید، در حالی که محرم هستید، شکار را نکشید. هر کس از شما به عمد آن را بکشد، پس جزای [آن] نظیر آنچه کشته است، از چهارپایان است که دو نفر عادل از شما، آن را تصدیق کنند و به صورت قربانی به کعبه برسد یا کفّاره [آن]، طعامدادن به مستمندان است یا معادل آن روزه بگیرد تا سزای کار خود را بچشد. خدا از آنچه در گذشته، واقع شده، عفو کرده است. هر کس برگردد، خدا از او انتقام میگیرد. خدا عزیز صاحب انتقام است (مائده/۹۵). کسانی که عرش [خدا] را حمل میکنند و کسانی که پیرامون آن هستند، با ستایش پروردگار خود، تسبیح میگویند و به او ایمان دارند و برای کسانی که ایمان آوردهاند، آمرزش میخواهند [و میگویند:] پروردگارا، رحمت و علم تو بر همه چیز احاطه دارد پس کسانی را که توبه کردهاند و راه تو را دنبال کردهاند، ببخش و آنان را از عذاب آتش نگاه دار. پروردگارا، آنان و هر کس از پدران، همسران و فرزندانشان را که به صلاح آمدهاند، به بهشتهای همیشگی که به آنان وعده دادهای، داخل کن. بهراستی تو همان عزیز حکیم هستی (غافر/۷-۸). بدون تردید، کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، باغهای پر نعمت خواهند داشت که در آن جاودانه هستند. وعده خدا حق است. او عزیز حکیم است (لقمان/۸-۹). بدون تردید کسانی که به آیات خدا کفر ورزیدند، عذابی شدید دارند و خدا عزیز صاحب انتقام است (آلعمران/۴). بهراستی کسانی که به آیات ما کفر ورزیدند، بهزودی آنان را به آتشی در میآوریم، که هر بار پوستهای آنان بریان شود، پوستهای دیگر بر جای آن نهیم تا عذاب را بچشند. بدونشک خدا، همواره عزیز حکیم است (نساء/۵۶). عزیز- اقوام، هنگامی که فرمان ما رسید، صالح و کسانی که با او ایمان آورده بودند، را به رحمتی از خود و از رسوایی آن روز، نجات دادیم. بدون تردید، پروردگارِ تو همان نیرومند عزیز است (هود/۶۶). ابراهیم گفت: پروردگارا، به من نشان بده چگونه مردگان را زنده میکنی؟ فرمود: آیا ایمان نداری؟ گفت: آری. ولی تا دلم آرام گیرد. فرمود: چهار پرنده بگیر و آنها را نزد خود پارهپاره کن سپس بر هر کوهی، جزئی از آن را بگذار سپس آنان را بخوان تا شتابان به سوی تو بیایند. بدان بهراستی خدا عزیز حکیم است (بقره/۲۶۰). [ابراهیم و اسماعیل گفتند:] پروردگارا، در میان نسل ما پیامبری از خود آنان برانگیز تا آیات تو را بر آنان بخواند و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد و آنان را پاکیزه کند. بدون تردید تو خود عزیز حکیم هستی (بقره/۱۲۹). [ابراهیم] گفت: من به سوی پروردگار خود، هجرت میکنم. بهراستی او، عزیز حکیم است (عنکبوت/۲۶). [ابراهیم و کسانی که با او هستند، گفتند:] پروردگارا، ما را آزمایش برای کسانی که کفر ورزیدهاند، قرار نده. ما را بیامرز. پروردگارا، در حقیقت تو همان عزیز حکیم هستی (ممتحنه/۵). [ندا داده شد:] ای موسی، بیتردید این من هستم، خدای عزیز حکیم (نمل/۹). [مرد مومنی از خاندان فرعون گفت:] مرا میخوانید تا به خدا کفر ورزم و چیزی را که به آن علمی ندارم، با او شریک کنم در حالیکه من شما را به سوی آن عزیز بسیار آمرزنده، میخوانم (غافر/۴۲). [فرعونیان] همه نشانهها را تکذیب کردند پس، آنان را مانند گرفتن عزیز مقتدر، گرفتیم (قمر/۴۲). [عیسی به خدا گفت:] اگر آنان [مردم] را عذاب کنی، پس آنان، بندگان تو هستند و اگر بر آنان ببخشی، بهراستی تو همان عزیز حکیم هستی (مائده/۱۱۸). بهیقین عیسی را نکشتند بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد. خدا همواره عزیز حکیم است (نساء/۱۵۷-۱۵۸). بهراستی مَثَل عیسی نزد خدا، مانند مَثَل آدم است که او را از خاک آفرید سپس به او گفت: باش پس [موجود] شد. … بدون تردید این همان داستان حقیقی [مسیح] است. هیچ معبودی جز خدا نیست. بهراستی خدا همان عزیز حکیم است (آلعمران/۵۹-۶۲). [آدم سوزان خندق] از مومنان انتقام نمیگرفتند، جز اینکه [آنان] به خدای عزیز ستوده، ایمان آورده بودند (بروج/۸). او کسی است که در میان درسناخواندگان، پیامبری از خود آنان برانگیخت که آیات او را بر آنان بخواند، آنان را پاک میگرداند و به آنان کتاب و حکمت میآموزد، در حالیکه پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند و گروه دیگری از آنان را که هنوز به آنان نپیوستهاند، [میآموزد]. او عزیز حکیم است (جمعه/۲-۳). اینگونه خدای عزیز حکیم، به سوی تو و به سوی کسانی که پیش از تو بودند، وحی میکند (شوری/۳). [قرآن] نازل شده آن عزیز مهربان است (یس/۵). فرو فرستادن این کتاب، از جانب خدای عزیز دانا است (غافر/۲). فرو فرستادن این کتاب، از جانب خدای عزیز حکیم است (زمر/۱؛ جاثیه/۲؛ احقاف/۲). [این] کتابی است که آن را به سوی تو نازل کردیم تا مردم را به اجازه پروردگارشان، از تاریکیها به سوی نور، به راه آن عزیز ستوده، بیرون آوری (ابراهیم/۱). کسانی که به آنان علم داده شده، میدانند که آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، همان حق است و به راه آن عزیز ستوده هدایت میکند (سبأ/۶). پیامبرانی [را فرستادیم] که [سرگذشت] آنان را از پیش، بر تو حکایت کردیم و پیامبرانی که [سرگذشت] آنها را بر تو حکایت نکردیم و خدا با موسی چنان که باید سخن گفت. پیامبرانی که بشارتگر و بیمدهنده بودند تا برای مردم پس از [فرستادن] پیامبران، در برابر خدا، حجّتی نباشد. خدا همواره عزیز حکیم است (نساء/۱۶۴-۱۶۵). بهراستی در این (داستان قوم موسی، ابراهیم، عاد، ثمود، قوم لوط و قوم شعیب) نشانهای است ولی بیشتر آنان مومن نبودند. بدون تردید، پروردگار تو همان عزیز مهربان است (شعراء/۶۷-۶۸، ۱۰۳-۱۰۴، ۱۲۱-۱۲۲، ۱۳۹-۱۴۰، ۱۵۸-۱۵۹، ۱۷۴-۱۷۵، ۱۹۰-۱۹۱). بگو، من تنها بیمدهنده هستم و جز خدای یگانه قهّار، معبودی نیست. پروردگار آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است که عزیز بسیار آمرزنده است (ص/۶۵-۶۶). [خدا] میان دلهای مومنان را الفت انداخت، اگر آنچه در زمین است همه را خرج میکردی، نمیتوانستی میان دلهای آنان را الفت دهی. ولی خدا بود که بین آنان، الفت انداخت. بهراستی او عزیز حکیم است (انفال/۶۳). از تو درباره یتیمان میپرسند، بگو، اصلاح [کار] آنان بهتر است. اگر با آنان بیامیزید، برادران شما هستند. خدا فسادکار را از درستکار میشناسد. اگر خدا میخواست، بر شما سخت میگرفت. بدون تردید خدا عزیز حکیم است (بقره/۲۲۰). بهراستی خدا هنگامی که مومنان زیر آن درخت با تو بیعت کردند، از آنان راضی شد پس آنچه در قلبهای آنان بود، را دانست پس آرامش را بر آنان نازل کرد و پیروزی نزدیکی و غنیمتهای فراوانی که آن را میگیرند، به آنان پاداش داد. خدا همواره عزیز حکیم است (فتح/۱۸-۱۹). اگر او (پیامبر) را یاری نکنید، بدون شک خدا او را یاری کرد، آنگاه که کسانی که کافر شدند او را [از مکّه] بیرون کردند. [او] نفر دوّم از دو نفر بود. آنگاه که آن دو، در غار بودند، وقتی که به همراه خود گفت: اندوه مخور. که خدا با ما است پس خدا آرامش خود را بر او نازل کرد و او را با سپاهیانی که نمیدیدند، تأیید کرد و کلمه کسانی که کفر وزیدند، را پستتر قرار داد. کلمه خدا است که برتر است. خدا عزیز حکیم است (توبه/۴۰). هنگامی که پروردگارِ خود را به فریاد میطلبیدید، پس شما را اجابت کرد که من با هزار فرشته پیاپی، شما را یاری میکنم. خدا آن را جز بشارتی برای شما قرار نداد تا قلبهای شما به آن اطمینان یابد. یاری جز از نزد خدا نیست. بهراستی خدا عزیز حکیم است (انفال/۹-۱۰). به مومنان مىگفتى آیا شما را کفایت نمیکند که پروردگارتان شما را با سههزار فرشته فرود آمده، یارى کند؟ آرى، اگر صبر کنید و تقوا پیشه کنید و [دشمنان] با همین جوش [و خروششان] بر شما بتازند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته نشاندار یارى خواهد کرد. خدا آن را جز بشارتی براى شما قرار نداد تا دلهاى شما به آن آرامش یابد و پیروزى جز از جانب خدای عزیز حکیم نیست (آلعمران/۱۲۴-۱۲۶). خدا [در جنگ احزاب] کسانی که کفر ورزیدند را با خشمشان، بدون آنکه به مالی رسیده باشند، برگرداند. خدا مومنان را از جنگ کفایت کرد. خدا همواره نیرومند عزیز است (احزاب/۲۵). اگر از تو سرپیچی کردند پس، بگو، من از آنچه میکنید، بیزار هستم و بر عزیز مهربان، توکّل کن (شعراء/۲۱۶-۲۱۷). بگو، کسانی را که [به عنوان] شریکان به او ملحق کردهاید، به من نشان دهید؟ چنین نیست. بلکه او خدای عزیز حکیم است (سبأ/۲۷). [گفتند:] آیا از میان ما ذکر (قرآن) بر او نازل شده است؟ بلکه آنان درباره ذکر (قرآن) من در شک هستند. بلکه هنوز عذاب را نچشیده اند. آیا گنجینههای رحمت پروردگار عزیز بخشنده تو، نزد کافران است؟ آیا فرمانروایى آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است، از آن آنها است؟ پس در آن اسباب به بالا روند (ص/۸-۱۰)؟ اگر از آنان بپرسی، چه کسی آسمانها و زمین را آفرید؟ بدون تردید میگویند: آنها را آن عزیز دانا خلق کرد. همان کسى که این زمین را براى شما گهواره اى قرار داد و براى شما در آن راهها قرار داد باشد که راه یابید. آن کس که آبى به اندازه از آسمان نازل کرد پس به وسیله آن سرزمینى مرده را زنده گردانیدیم. همینگونه [از گورها] بیرون آورده مى شوید. همان کسى که همه جفتها را آفرید و براى شما از کشتیها و دامها، آنچه سوار میشوید، قرار داد تا بر پشت آن[ها] قرار گیرید (زخرف/۹-۱۳). منافقان و کسانی که در قلبهای آنان مرض است، میگفتند: این [مومنان] را دینشان فریب داده است، در حالیکه هر کس بر خدا توکّل کند، به یقین خدا عزیز حکیم است (انفال/۴۹). بهراستی پروردگار تو، به حکم خود میان آنان (بنیاسرائیل) داوری میکند. او عزیز دانا است (نمل/۷۸).
|
العزيز
شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلاَئِكَةُ وَ أُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمًا بِالْقِسْطِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (آلعمران/۱۸) هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ* هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (حشر/ ۲۳-۲۴) وَ لَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (لقمان/۲۷) لِلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ وَ لِلّهِ الْمَثَلُ الأَعْلَىَ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (نحل/۶۰) وَ هُوَ الَّذِي يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَ هُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ وَ لَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلَى فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (روم/۲۷) اللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبَادِهِ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ وَ هُوَ الْقَوِيُّ العَزِيزُ (شوري/۱۹)
اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ مَا لَكُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِيٍّ وَ لَا شَفِيعٍ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ* يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ* ذَلِكَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (سجده/۴-۶) أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ* إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ* وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (شعراء/۷-۹) إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ مِيقَاتُهُمْ أَجْمَعِينَ* يَوْمَ لَا يُغْنِي مَوْلًى عَن مَّوْلًى شَيْئًا وَ لَا هُمْ يُنصَرُونَ* إِلَّا مَن رَّحِمَ اللَّهُ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (دخان/۴۰-۴۲)
وَ جَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَ بَارَكَ فِيهَا وَ قَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ* ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَ هِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَ لِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ* فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَ أَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَ زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَ حِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (فصّلت/۱۰-۱۲) خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَ يُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّيْلِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى أَلَا هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ (زمر/۵) فَالِقُ الإِصْبَاحِ وَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَنًا وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ حُسْبَانًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (انعام/۹۶) وَ آيَةٌ لَّهُمْ اللَّيْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَا هُم مُّظْلِمُونَ* وَ الشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (يس/۳۷-۳۸)
ذَلِكَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ* الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِينٍ* ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلَالَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ* ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ الْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ (سجده/۶-۹) فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعَالَمِينَ* وَ لَهُ الْكِبْرِيَاء فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (جاثيه/۳۶-۳۷) سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (حديد/۱) سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (حشر۱؛ صف/۱) يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ (جمعه/۱) وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ كَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا (فتح/۷) إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِ مِن شَيْءٍ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (عنكبوت/۴۲) مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ (حج/۷۴)
هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (آلعمران/۶) تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ* الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ (ملك/۱-۲) بِنَصْرِ اللَّهِ يَنصُرُ مَن يَشَاءُ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (روم/۵) مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَ مَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (فاطر/۲) وَ مَن يَهْدِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّضِلٍّ أَلَيْسَ اللَّهُ بِعَزِيزٍ ذِي انتِقَامٍ (زمر/۳۷)
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ (حديد/۲۵) كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ (مجادله/۲۱) فَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ (ابراهيم/۴۷) وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللّهُ مَن يَشَاءُ وَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (ابراهيم/۴)
وَ لَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَ لَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ (حج/۴۰) وَ مِنَ النَّاسِ وَ الدَّوَابِّ وَ الْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَلِكَ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ (فاطر/۲۸)
وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ يُطِيعُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (توبه/۷۱)
مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَن يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَ اللّهُ يُرِيدُ الآخِرَةَ وَ اللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (انفال/۶۷) فَإِن زَلَلْتُمْ مِّن بَعْدِ مَا جَاءتْكُمُ الْبَيِّنَاتُ فَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (بقره/۲۰۹) إِن تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا يُضَاعِفْهُ لَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ* عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (تغابن/۱۷-۱۸) وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَاء بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِّنَ اللّهِ وَ اللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (مائده/۳۸) وَ الْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ قُرُوَءٍ وَ لاَ يَحِلُّ لَهُنَّ أَن يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِن كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الآخِرِ وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُواْ إِصْلاَحًا وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَ اللّهُ عَزِيزٌ حَكُيمٌ (بقره/۲۲۸) وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْوَاجًا وَصِيَّةً لِّأَزْوَاجِهِم مَّتَاعًا إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْرَاجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِي مَا فَعَلْنَ فِيَ أَنفُسِهِنَّ مِن مَّعْرُوفٍ وَ اللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (بقره/۲۴۰) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْتُلُواْ الصَّيْدَ وَ أَنتُمْ حُرُمٌ وَ مَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاء مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَو عَدْلُ ذَلِكَ صِيَامًا لِّيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللّهُ عَمَّا سَلَف وَ مَنْ عَادَ فَيَنتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَ اللّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ (مائده/۹۵)
الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَّحْمَةً وَ عِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ* رَبَّنَا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدتَّهُم وَ مَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَ أَزْوَاجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (غافر/۷-۸) إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيمِ* خَالِدِينَ فِيهَا وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (لقمان/۸-۹) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِآيَاتِ اللّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَ اللّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ (آلعمران/۴) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُواْ الْعَذَابَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا (نساء/۵۶)
عزيز- الاقوام، فَلَمَّا جَاء أَمْرُنَا نَجَّيْنَا صَالِحًا وَ الَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَ مِنْ خِزْيِ يَوْمِئِذٍ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ الْقَوِيُّ الْعَزِيزُ (هود/۶۶)
وَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَى قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَى وَلَكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِي قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى كُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا وَ اعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (بقره/۲۶۰) [قال ابراهيم و اسماعيل] رَبَّنَا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنتَ العَزِيزُ الحَكِيمُ (بقره/۱۲۹) قَالَ [ابراهيم] إِنِّي مُهَاجِرٌ إِلَى رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (عنكبوت/۲۶) [قال ابراهيم و الذين معه] رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَ اغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (ممتحنه/۵)
[نودی] يَا مُوسَى إِنَّهُ أَنَا اللَّهُ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (نمل/۹)
[قال رجل مومن مِن آل فرعون] تَدْعُونَنِي لِأَكْفُرَ بِاللَّهِ وَ أُشْرِكَ بِهِ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَ أَنَا أَدْعُوكُمْ إِلَى الْعَزِيزِ الْغَفَّارِ (غافر/۴۲) كَذَّبُوا [آلفرعون] بِآيَاتِنَا كُلِّهَا فَأَخَذْنَاهُمْ أَخْذَ عَزِيزٍ مُّقْتَدِرٍ (قمر/۴۲)
[قال عيسي الله] إِن تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ إِن تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (مائده/۱۱۸) وَ مَا قَتَلُوهُ (عيسي) يَقِينًا* بَل رَّفَعَهُ اللّهُ إِلَيْهِ وَ كَانَ اللّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا (نساء/۱۵۷-۱۵۸) إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ … إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَ مَا مِنْ إِلَهٍ إِلاَّ اللّهُ وَ إِنَّ اللّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (آلعمران/۵۹-۶۲)
وَ مَا نَقَمُوا (اصحاب الاُخدود) مِنْهُمْ (مومنين) إِلَّا أَن يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ (بروج/۸) هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ* وَ آخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (جمعه/۲-۳) كَذَلِكَ يُوحِي إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكَ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (شوري/۳) [قرآن] تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ (يس/۵) تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (غافر/۲) تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ (زمر۱؛ جاثيه/۲؛ احقاف/۲) كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ (ابراهيم/۱) وَ يَرَى الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِي أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ هُوَ الْحَقَّ وَ يَهْدِي إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ (سبأ/۶) وَ رُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِن قَبْلُ وَ رُسُلًا لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ وَ كَلَّمَ اللّهُ مُوسَى تَكْلِيمًا* رُّسُلًا مُّبَشِّرِينَ وَ مُنذِرِينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ كَانَ اللّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا (نساء/۱۶۴-۱۶۵) إِنَّ فِي ذَلِكَ (قصص قوم موسي، ابراهيم، عاد، ثمود، قوم لوط و قوم شعيب) لَآيَةً وَ مَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ* وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (شعراء/۶۷-۶۸، ۱۰۳-۱۰۴، ۱۲۱-۱۲۲، ۱۳۹-۱۴۰، ۱۵۸-۱۵۹، ۱۷۴-۱۷۵، ۱۹۰-۱۹۱)
قُلْ إِنَّمَا أَنَا مُنذِرٌ وَ مَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ* رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا بَيْنَهُمَا الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ (ص/۶۵-۶۶) وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا مَّا أَلَّفَتْ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (انفال/۶۳) وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْيَتَامَى قُلْ إِصْلاَحٌ لَّهُمْ خَيْرٌ وَ إِنْ تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ وَ اللّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَ لَوْ شَاء اللّهُ لأعْنَتَكُمْ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (بقره/۲۲۰) لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَ أَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا* وَ مَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَا وَ كَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا (فتح/۱۸-۱۹) إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَ أَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَ جَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُواْ السُّفْلَى وَ كَلِمَةُ اللّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَ اللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (توبه/۴۰) إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُم بِأَلْفٍ مِّنَ الْمَلآئِكَةِ مُرْدِفِينَ* وَ مَا جَعَلَهُ اللّهُ إِلاَّ بُشْرَى وَ لِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُكُمْ وَ مَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِندِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (انفال/۹-۱۰) إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَن يَكْفِيكُمْ أَن يُمِدَّكُمْ رَبُّكُم بِثَلاَثَةِ آلاَفٍ مِّنَ الْمَلآئِكَةِ مُنزَلِينَ* بَلَى إِن تَصْبِرُواْ وَ تَتَّقُواْ وَ يَأْتُوكُم مِّن فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِكَةِ مُسَوِّمِينَ* وَ مَا جَعَلَهُ اللّهُ إِلاَّ بُشْرَى لَكُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُم بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِندِ اللّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ (آلعمران/۱۲۴-۱۲۶) وَ رَدَّ اللَّهُ [في الاحزاب] الَّذِينَ كَفَرُوا بِغَيْظِهِمْ لَمْ يَنَالُوا خَيْرًا وَ كَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتَالَ وَ كَانَ اللَّهُ قَوِيًّا عَزِيزًا (احزاب/۲۵)
فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ* وَ تَوَكَّلْ عَلَى الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ (شعراء/۲۱۶-۲۱۷) قُلْ أَرُونِي الَّذِينَ أَلْحَقْتُم بِهِ شُرَكَاء كَلَّا بَلْ هُوَ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (سبأ/۲۷) أَ أُنزِلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ مِن بَيْنِنَا بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِّن ذِكْرِي بَلْ لَمَّا يَذُوقُوا عَذَابِ* أَمْ عِندَهُمْ خَزَائِنُ رَحْمَةِ رَبِّكَ الْعَزِيزِ الْوَهَّابِ* أَمْ لَهُم مُّلْكُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا بَيْنَهُمَا فَلْيَرْتَقُوا فِي الْأَسْبَابِ (ص/۸-۱۰) وَ لَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ خَلَقَهُنَّ الْعَزِيزُ الْعَلِيمُ* الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا وَ جَعَلَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلًا لَّعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ* وَ الَّذِي نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَنشَرْنَا بِهِ بَلْدَةً مَّيْتًا كَذَلِكَ تُخْرَجُونَ* وَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا وَ جَعَلَ لَكُم مِّنَ الْفُلْكِ وَ الْأَنْعَامِ مَا تَرْكَبُونَ* لِتَسْتَوُوا عَلَى ظُهُورِهِ (زخرف/۹-۱۳)
إِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ غَرَّ هَؤُلاء (مومنين) دِينُهُمْ وَ مَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ فَإِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (انفال/۴۹) إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُم (بنياسرائيل) بِحُكْمِهِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْعَلِيمُ (نمل/۷۸) |