عقیم

 

عقیم، نازا و بدون ثمر، این مفهوم با واژه «عقیم» ۴ بار و «عاقر» ۳ بار آمده است.

چکیده: خدا هر کس را بخواهد عقیم قرار می‌دهد. برای عذاب قوم عاد، بادی عقیم فرستاده شد. خدا به همسر ابراهیم و همسر زکریّا در حالی که عقیم بودند، در پیری فرزند بخشید.

فرمانروایی آسمان‌ها و زمین از آن خدا است. هر چه بخواهد، می‌آفریند. به هر کس بخواهد، دخترانی می‌بخشد و به هر کس بخواهد، پسرانی می‌دهد یا به آنان پسران و دختران را با هم می‌دهد و هر کس را بخواهد، عقیم قرار می‌دهد. به‌راستی او دانای توانا است (شوری/۴۹-۵۰).

در قوم عاد [نشانه‌ای است] آن‌گاه که بر آنان باد عقیم را فرستادیم. بر چیزی نمی‌گذشت مگر این‌که آن را مانند استخوانِ پوسیده، می‌کرد (ذاریات/۴۱-۴۲).

به‌راستی فرستادگان ما برای ابراهیم مژده آوردند. … همسر او ایستاده بود. خندید و ما او را به اسحاق و از پس اسحاق به یعقوب بشارت دادیم (هود/۶۹-۷۱). [فرستادگان] گفتند: نترس و او را به پسری دانا مژده دادند. زن او فریادکنان پیش آمد و بر صورت خود زد و گفت: زنی پیر عقیم [چگونه بزاید]؟ گفتند: پروردگار تو، چنین فرموده است. به‌راستی او خود حکیم دانا است (ذاریات/۲۸-۳۰). گفت: ای وای بر من، آیا می‌زایم در حالی‌که پیرزن هستم و این شوهر من، پیر است؟ به‌راستی این چیز عجیبی است. گفتند: آیا از کار خدا تعجّب می‌کنی؟ رحمت خدا و برکات او بر شما خاندان است. بدون تردید او ستوده بزرگوار است (هود/۷۲-۷۳).

[زکریّا به پروردگار خود گفت:] من پس از خود از بستگانم بیم دارم و زنم نازا است پس، از جانب خود به من ولیّی (فرزندی) ببخش که از من ارث برد و از خاندان یعقوب نیز ارث برد. ای پروردگار من، او را پسندیده قرار بده. ای زکریّا، ما تو را به پسری که نام او یحیی است، بشارت می‌دهیم که از پیش، هم‌نامی برای او قرار نداده‌ایم. گفت: پروردگارا، چگونه من را پسری باشد در حالی‌که زن من نازا است و من از پیری به فرتوتی رسیده‌ام (مریم/۵-۸)؟ گفت: پروردگارا، چگونه من را پسری باشد در حالی‌که پیری به من رسیده و زن من نازا است؟ گفت: چنین است. خدا هر چه بخواهد، انجام می‌دهد (آل‌عمران/۴۰). گفت: این چنین است. پروردگار تو فرموده آن بر من آسان است و تو را نیز پیش از این آفریدم در حالی که چیزی نبودی (مریم/۹).

کسانی که کافر شدند، پیوسته از آن (قیامت)، در شک هستند تا آن‌گاه که قیامت برای آنان برسد یا عذاب روزی عقیم بر آنان بیاید (حج/۵۵).

بارداری

عقیم

 

 

 

 

للَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثًا وَ يَهَبُ لِمَن يَشَاءُ الذُّكُورَ* أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَ إِنَاثًا وَ يَجْعَلُ مَن يَشَاءُ عَقِيمًا إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ (شوری/۴۹-۵۰)

 

وَ فِي عَادٍ [آیة] إِذْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الرِّيحَ الْعَقِيمَ* مَا تَذَرُ مِن شَيْءٍ أَتَتْ عَلَيْهِ إِلَّا جَعَلَتْهُ كَالرَّمِيمِ (ذاریات/۴۱-۴۲)

 

وَ لَقَدْ جَاءتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَى … وَ امْرَأَتُهُ قَآئِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَ مِن وَرَاء إِسْحَاقَ يَعْقُوبَ (هود/۶۹-۷۱) قَالُوا (رسل) لَا تَخَفْ وَ بَشَّرُوهُ بِغُلَامٍ عَلِيمٍ* فَأَقْبَلَتِ امْرَأَتُهُ فِي صَرَّةٍ فَصَكَّتْ وَجْهَهَا وَ قَالَتْ عَجُوزٌ عَقِيمٌ* قَالُوا كَذَلِكَ قَالَ رَبُّكِ إِنَّهُ هُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (ذاریات/۲۸-۳۰) قَالَتْ يَا وَيْلَتَى أَأَلِدُ وَ أَنَاْ عَجُوزٌ وَ هَذَا بَعْلِي شَيْخًا إِنَّ هَذَا لَشَيْءٌ عَجِيبٌ* قَالُواْ أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ رَحْمَتُ اللّهِ وَ بَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَّجِيدٌ (هود/۷۲-۷۳)

 

 

[قال زکریّا لربّه] إِنِّي خِفْتُ الْمَوَالِيَ مِن وَرَائِي وَ كَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا فَهَبْ لِي مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا* يَرِثُنِي وَ يَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا* يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَى لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا* قَالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَ كَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا وَ قَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْكِبَرِ عِتِيًّا (مریم/۵-۸) قَالَ رَبِّ أَنَّىَ يَكُونُ لِي غُلاَمٌ وَ قَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَ امْرَأَتِي عَاقِرٌ قَالَ كَذَلِكَ اللّهُ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ (آل‌عمران/۴۰) قَالَ كَذَلِكَ قَالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَ قَدْ خَلَقْتُكَ مِن قَبْلُ وَ لَمْ تَكُ شَيْئًا (مریم/۹)

 

 

 

وَ لَا يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي مِرْيَةٍ مِّنْهُ (الساعة) حَتَّى تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً أَوْ يَأْتِيَهُمْ عَذَابُ يَوْمٍ عَقِيمٍ (حج/۵۵).