شعائر

 

شعائر، علائم، این مفهوم با واژه «شعائر» ۴ بار آمده است.

چکیده: حرمت شعائر خدا را نشکنید. هر کس شعائر خدا را بزرگ دارد، آن از تقوای دل‌ها است. صفا و مروه و قربانی شتران فربه، از شعائر خدا هستند.

[خدا به ابراهیم فرمود:] در میان مردم برای حج بانگ برآور تا پیاده و بر هر شتر لاغری که از هر راه دوری می‌آیند، به سوی تو روی آورند تا شاهد منافع خود باشند و نام خدا را در روزهای معلومی بر چهارپایان زبان‌بسته‌ای که روزی آنها کرده است، ببرند پس از آنها بخورید و به درمانده فقیر بخورانید سپس باید آلودگی خود را بزدایند و به نذرهای خود وفا کنند و بر گرد آن خانه کهن طواف کنند. این است [مقرّات خدا] و هر کس مقرّرات خدا را بزرگ دارد. آن برای او نزد پروردگارش بهتر است و برای شما چهارپایان حلال شده است مگر آن‌چه بر شما خوانده می‌شود پس از پلیدی بت‌ها دوری کنید و از گفتار باطل اجتناب کنید، در حالی‌که خالص برای خدا باشید و نه مشرکان به او. هر کس به خدا شرک ورزد، چنان است که گویى از آسمان فرو افتاده و پرندگان او را ربوده ‏اند یا باد او را به جایى دور افکنده است. این است [مقرّرات خدا]. هر کس شعائر خدا را بزرگ بدارد، بی‌تردید، آن از تقوای قلب‌ها است. براى شما در آن تا مدّتى معین سودهایى است‏ سپس جای قربانى‏ آنها به سوی خانه کهن است و براى هر امّتى مناسکى قرار دادیم تا نام خدا را بر چهارپایان زبان‏ بسته ‏اى که روزى آنها کرده است یاد کنند پس معبود شما، معبودی یگانه است پس تسلیم او شوید و فروتنان را بشارت ده … [قربانی] شتران فربه را برای شما از شعائر خدا قرار دادیم. در آنها برای شما خیر است. پس نام خدا را بر [ذبح] آنها در حالی‌که ایستاده‌اند، ببرید و چون به پهلو افتادند، از آنها بخورید و به فقیر خویشتن‌دار و به فقیر سائل، بخورانید. این‌گونه آنها را مسخّر شما کردیم، باشد که شکرگزار باشید (حج/۲۷-۳۶). ای کسانی که ایمان آورده‌اید، حرمت شعائر خدا، ماه حرام، قربانی‌ بی‌نشان و قربانی‌های نشاندار و زائران بیت‌الحرام را که فضل و خشنودی پروردگارشان را می‌طلبند، نشکنید (مائده/۲). در حقیقت صفا و مروه از شعائر خدا است پس هر کس حجّ خانه کند یا عمره به جا آورد، بر او گناهی نیست که میان آن دو سعی کند. هر کس با رغبت خیری انجام دهد، بی‌تردید خدا سپاسگزار دانا است (بقره/۱۵۸).

قربانی، مشعرالحرام، حج

شعائر

 

 

 

[قال الله لابراهیم] وَ أَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَ عَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ* لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَ يَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ* ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَ لْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَ لْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ* ذَلِكَ وَ مَن يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ عِندَ رَبِّهِ وَ أُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعَامُ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ* حُنَفَاء لِلَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ وَ مَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاء فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ* ذَلِكَ وَ مَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ* لَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ مَحِلُّهَا إِلَى الْبَيْتِ الْعَتِيقِ* وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ* … وَ الْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُم مِّن شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَ الْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (حج/۲۷-۳۶) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ لاَ الْهَدْيَ وَ لاَ الْقَلآئِدَ وَ لا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّن رَّبِّهِمْ وَ رِضْوَانًا (مائده/۲) إِنَّ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ اللّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَن يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَ مَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ (بقره/۱۵۸).