شرمگاه

 

شرمگاه، عضوی از بدن، این مفهوم از مادّه «س و ء» ۵ بار، «ف ر ج» ۷ بار،  «ع و ر» ۲ بار آمده است.

چکیده: ما برای شما لباسی نازل کردیم که شرمگاه‌های شما را می‌پوشاند. مردان و زنان مومن باید شرمگاه‌های خود را حفظ کنند.

ای فرزندان آدم، به‌راستی ما برای شما لباسی نازل کردیم که شرمگاه‌های شما را می‌پوشاند و زینتی است و لباس تقوا، از آن، بهتر است. این از نشانه‌های خدا است باشد که متذکّر شوید (اعراف/۲۶). به مردان باایمان بگو، چشمان خود را فرو نهند و فروج خود را حفظ کنند. این برای آنان پاکیزه‌تر است. بی‌تردید خدا به آن‌چه می‌کنند، آگاه است. به زنان باایمان بگو، چشمان خود را  فرو نهند و فروج خود را حفظ کنند و زینت‌های خود را آشکار نکنند مگر آن‌چه از آن که ظاهر است. باید روسرى خود را بر گریبان‌هایشان اندازند و زینت‌های خود را جز براى شوهران خود، پدران خود، پدران شوهران خود، پسران خود یا پسران شوهران خود، برادران خود، پسران برادران خود، پسران خواهران خود، زنان [هم‌کیش] خود، آن‌چه دستانشان مالک شده‌اند، مردانِ وابسته بدون نیاز جنسی یا کودکانى که بر عورت‌هاى زنان آگاه نشده‌اند، آشکار نکنند و پاهاى خود را [چنان به زمین] نزنند تا آن‌چه از زینتشان پنهان مى ‏کنند، معلوم شود. اى مومنان، همگى به سوی خدا توبه کنید. باشد که رستگار شوید (نور/۳۰-۳۱). بی‌تردید مردان و زنان مسلمان و … مردان و زنانی که فرج‌های خود را حفظ می‌کنند و مردان و زنانی که خدا را بسیار یاد می‌کنند، خدا برای آنان آمرزش و پاداش بزرگی آماده کرده است (احزاب/۳۵).

به‌راستی مومنان رستگار شدند، … کسانی که فرج‌های خود را حفظ می‌کنند مگر برای همسران خود یا آن‌چه دستانشان مالک شده‌اند، که در این صورت بر آنان ملامتی نیست پس کسانی که بیش از این بجویند، آنان متجاوز هستند (مومنون/۱-۷). [نمازگزاران] کسانی هستند که فرج‌های خود را حفظ می‌کنند، مگر برای همسران خود یا آن‌چه مالک شده‌اند که در این صورت بر آنان ملامتی نیست پس کسانی که بیش از این بجویند، آنان متجاوز هستند (معارج/۲۹-۳۱).

اى کسانى که ایمان آورده‏ اید، کسانی که دستان شما مالک شده‌ است و کسانى از شما که به بلوغ نرسیده ‏اند، سه بار [در شبانه روز] از شما اجازه بگیرند. پیش از نماز بامداد و نیمروز که جامه‏ هاى خود را بیرون مى ‏آورید و پس از نماز عشا. [این] سه هنگام عورت شماست. نه بر شما و نه بر آنان گناهى نیست که غیر از این [سه هنگام] گرد یکدیگر بچرخید. خدا آیات را این گونه براى شما بیان مى‏ کند. خدا داناى حکیم است (نور/۵۸).

ای فرزندان آدم، مبادا شیطان شما را به فتنه اندازد چنان‌که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد. در حالی‌که لباسشان را از آنان برمی‌کَند تا شرمگاه‌های آنان را برایشان آشکار کند. بی‌تردید او و گروهش از آنجا که آنان را نمی‌بینید، شما را می‌بینند (اعراف/۲۷). شیطان، آدم و همسرش را وسوسه کرد تا آن‌چه از شرمگاه‌‌های آنان که از آنان پوشیده مانده بود، برای آنان آشکار کند. گفت: پروردگارتان شما را از این درخت منع نکرد جز برای آن‌که [مبادا] دو فرشته شوید یا از جاودانان گردید (اعراف/۲۰). آن دو را با فریب به سقوط کشانید پس چون از آن درخت چشیدند و شرمگاه‌‌های آنان بر آنها آشکار شد و شروع کردند، با برگ‌های بهشت خود را بپوشانند (اعراف/۲۲). از آن درخت خوردند  و شرمگاه‌‌های آنان بر آنان آشکار شد و شروع کردند، با برگ‌های بهشت خود را بپوشانند (طه/۱۲۱).

آن زن (مریم) را [یاد کن] که فرج خود را حفظ کرد پس از روح خود در او دمیدیم و او و پسرش را برای جهانیان نشانه‌ای قرار دادیم (انبیاء/۹۱). [خدا برای کسانی که ایمان آورده‌اند] مریم، دختر عمران را [مَثَل زده است] که فرج خود را حفظ کرد پس ما از روح خود در او دمیدیم. او کلمات پروردگار خود و کتاب‌های او را تصدیق کرد و از فرمانبرداران بود (تحریم/۱۲).

روابط جنسی

العورت

 

 

 

يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْءَاتِكُمْ وَ رِيشًا وَ لِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ (اعراف/۲۶) قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ* وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَ لَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (نور/۳۰-۳۱) إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِمَاتِ … وَ الْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَاتِ وَ الذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَ الذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِيمًا (احزاب/۳۵).

 

 

 

 

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ … وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ* إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ* فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (مومنون/۱-۷) [المصلون] الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ* إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ* فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (معارج/۲۹-۳۱).

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَ الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِن قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَ حِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم مِّنَ الظَّهِيرَةِ وَ مِن بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاء ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَّكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُم بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (نور/۵۸).

 

يَا بَنِي آدَمَ لاَ يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْءَاتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء لِلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ (اعراف/۲۷) فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِن سَوْءَاتِهِمَا وَ قَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ (اعراف/۲۰) فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَ طَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ (اعراف/۲۲) فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَ طَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ (طه/۱۲۱).

 

 

 

وَ الَّتِي [مریم] أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهَا مِن رُّوحِنَا وَ جَعَلْنَاهَا وَ ابْنَهَا آيَةً لِّلْعَالَمِينَ (انبیاء/۹۱) [ضرب الله مثلا للذین آمنوا] مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِن رُّوحِنَا وَ صَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ (تحریم/۱۲).