سرما و گرما

 

سرما و گرما، برودت و حرارت، این مفهوم از مادّه «ح ر ر» ۴ بار، «ب ر د» ۴ بار و با واژه «زمهریر» ۱ بار و «دفء» ۱ بار آمده است.

چکیده: خدا برای شما لباس‌هایی مقرّر کرد تا شما را از گرما حفظ کند. در چهارپایان برای شما گرما است. سایه و گرما یکسان نیستند. نیکان در بهشت، گرما و سرما نمی‌بینند. یاران دست چپ در جهنّم سایه‌ای دارند که نه سرد است و نه خوش. طغیانگران در آن خنکی نمی‌چشند.

[خدا] برای شما لباس‌هایی مقرّر کرده که شما را از گرما حفظ می‌کند و لباس‌هایی که شما را در جنگتان حفظ می‌کند. این‌گونه نعمت خود را بر شما تمام می‌کند. باشد که شما تسلیم شوید (نحل/۸۱). چهارپایان را برای شما آفرید. در آنها، برای شما گرما و سودهایی است (نحل/۵). نابینا و بینا یکسان نیستند و نه تاریکی‌ها و نه روشنایی و نه سایه و نه گرما (فاطر/۱۹-۲۱).

[خدا به نیکان] به سبب آن‌که صبر کردند، بهشت و حریر را پاداش می‌دهد. در آنجا بر تخت‌ها تکیه می‌زنند. در آنجا نه [گرمای] خورشید ببینند و نه سرما (انسان/۱۲-۱۳).

[طغیانگران] سالیانی دراز در جهنّم می‌مانند. نه خنکی در آن می‌چشند و نه نوشیدنی است (نبأ/۲۴).‌ [یاران دست چپ] در میان باد سوزان، آب جوشان و سایه‌ای از دود سیاه [هستند]. نه سرد است و نه خوش‌ (واقعه/۴۲-۴۴).

سرما و گرما- اقوام، گفتیم: ای آدم، بی‌تردید، این (شیطان) برای تو و همسرت، دشمنی است. پس شما را از بهشت بیرون نکند که به مشقّت می‌افتید … در آن نه تشنه می‌شوی و نه آفتاب‌زده (طه/۱۱۷-۱۱۹).

گفتیم: ای آتش، بر ابراهیم سرد و سلامت باش (انبیاء/۶۹).

[موسی] به خانواده خود گفت: اینجا بمانید که من آتشی دیدم شاید از آن، خبری یا شعله‌ای از آتش برای شما بیاورم شاید گرم شوید (قصص/۲۹).

[به ایّوب گفتیم:] با پای خود [به زمین] بکوب. این شستن‌گاهی سرد و نوشیدنی است (ص/۴۲).

[برجای ماندگان از جنگ] گفتند: در این گرما بیرون نروید، بگو، اگر دریابند، آتش جهنّم پرحرارتر است (توبه/۸۱).

البرد و الحرور

 

 

 

 

 

جَعَلَ [الله] لَكُمْ سَرَابِيلَ تَقِيكُمُ الْحَرَّ وَ سَرَابِيلَ تَقِيكُم بَأْسَكُمْ كَذَلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ (نحل/۸۱) وَ الأَنْعَامَ خَلَقَهَا لَكُمْ فِيهَا دِفْءٌ وَ مَنَافِعُ (نحل/۵) وَ مَا يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَ الْبَصِيرُ* وَ لَا الظُّلُمَاتُ وَ لَا النُّورُ* وَ لَا الظِّلُّ وَ لَا الْحَرُورُ (فاطر/۱۹-۲۱)

 

[الله] جَزَاهُم (الابرار) بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَ حَرِيرًا* مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَ لَا زَمْهَرِيرًا (انسان/۱۲-۱۳)

 

[الطاغون] لَابِثِينَ فِيهَا (جهنّم) أَحْقَابًا* لَّا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَ لَا شَرَابًا (نبأ/۲۴) [اصحاب‌الشمال] فِي سَمُومٍ وَ حَمِيمٍ* وَ ظِلٍّ مِّن يَحْمُومٍ* لَّا بَارِدٍ وَ لَا كَرِيمٍ (واقعه/۴۲-۴۴)

 

البرد و الحرور- الاقوام، فَقُلْنَا يَا آدَمُ إِنَّ هَذَا (الشیطان) عَدُوٌّ لَّكَ وَ لِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى … وَ أَنَّكَ لَا تَظْمَأُ فِيهَا وَ لَا تَضْحَى (طه/۱۱۷-۱۱۹)

 

قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَ سَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِيمَ (انبیاء/۶۹)

قَالَ [موسی]  لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا لَّعَلِّي آتِيكُم مِّنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍ مِنَ النَّارِ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ (قصص/۲۹)

[قلنا لایوب] ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هَذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَ شَرَابٌ (ص/۴۲)

 

قَالُواْ (المخلفون) لاَ تَنفِرُواْ فِي الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَّوْ كَانُوا يَفْقَهُونَ (توبه/۸۱)