زنا، رابطه جنسی نامشروع، این مفهوم از مادّه «ز ن ی» ۹ بار «س ف ح» ۳ بار و با آیاتی که این معنا را دارد، آمده است.
چکیده: به زنا نزدیک نشوید که آن بسیار زشت و راهی بد است. مرد زناکار جز زن زناکار یا مشرک را به همسری نگیرد و زن زناکار را جز مرد زناکار یا مشرک به همسری نگیرد. به هر زن زناکار یا مرد زناکاری صد تازیانه بزنید و در دین خدا نسبت به آنها دلسوزی نکنید. به کسانی که نسب زنا به زنان پاکدامن میدهند سپس چهار شاهد نمیآورند، هشتاد تازیانه بزنید و هرگز شهادتی از آنها نپذیرید. بندگان رحمان زنا نمیکنند. مومنان و نمازگزاران شرمگاههای خود را حفظ میکنند مگر برای همسران و کنیزان خود. به زنا نزدیک نشوید، بیتردید آن فحشا و راهی بد است (اسراء/۳۲). این از حکمتهایی است که پروردگارت به تو وحی کرده است (اسراء/۳۹). کسانی از زنان شما که مرتکب فحشا میشوند، چهار تن از میان خود، بر آنان گواه بگیرید پس اگر شهادت دادند آنان را در خانهها نگاه دارید تا مرگشان فرا رسد یا خدا راهی برای آنان قرار دهد. از میان شما، آن دو تن را که مرتکب زشتکاری میشوند، آزارشان دهید. پس اگر توبه کردند و اصلاح نمودند، از آنان صرفنظر کنید. بهدرستی، خدا توبهپذیر مهربان است (نساء/۱۵-۱۶). به هر زن زناکار و مرد زناکاری صد تازیانه بزنید. اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید، در دین خدا نسبت به آن دو دلسوزی نکنید و باید گروهی از مومنان در کیفر آن دو حضور یابند. مردِ زناکار جز زنِ زناکار یا مشرک را به همسری نگیرد، زنِ زناکار را جز مردِ زناکار یا مشرک به همسری نگیرد. بر مومنان این حرام گردیده است (نور/۲-۳). [بر شما حلال است ازدواج با] زنان پاکدامنِ از مسلمانان و زنانِ پاکدامنِ از کسانی که پیش از شما به آنان کتاب داده شده به شرط آنکه مهرشان را به آنها بدهید در حالی که خود پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانی دوست خود بگیرید. هر کس به ایمان کفر ورزد، بیتردید عمل او تباه شده و در آخرت از زیانکاران است (مائده/۵). کسانی که امکان زناشویی نمییابند، باید عفّت ورزند تا خدا آنان را از فضل خود بینیاز گرداند … کنیزان خود را در حالیکه پاکدامنی میورزند، برای این که متاع زندگی دنیا را بجویید به زنا وادار نکنید. هر کس آنان را به زور وادار کند، در حقیقت خدا پس از اجبار آنان، [نسبت به آنان] آمرزنده مهربان است (نور/۳۳). هر کس از شما توان مالی ندارد که با زنان [آزاد] پاکدامن باایمان ازدواج کند پس با دخترانِ باایمان، که شما مالک آنان هستید [ازدواج کند]. خدا به ایمان شما داناتر است. [همه] از یکدیگرید پس آنان را با اجازه کسانشان به همسری در آورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید، [به شرط اینکه] پاکدامن باشند نه زناکار و نه دوستگیران پنهانی. پس چون شوهردار شدند، اگر مرتکب فحشا شدند پس بر آنان نیمی از عذاب زنان آزاد است. این برای کسی از شماست که بیم دارد به سختی بیفتد و اگر صبر کردید، برای شما بهتر است. خدا آمرزنده مهربان است (نساء/۲۵). غیر از اینها (زنانی که ازدواج با آنها برای شما حرام است)، برای شما حلال است که زنان دیگر را با اموال خود طلب کنید در صورتی که پاکدامن باشید و زناکار نباشید (نساء/۲۴). کسانی که نسبت زنا به زنان پاکدامن میدهند، سپس چهار شاهد نمیآورند، هشتاد تازیانه به آنان بزنید و هرگز شهادتی از آنها نپذیرید. اینان هستند که خود فاسقند مگر کسانی که بعد از آن توبه کرده و به صلاح آمده باشند. بیگمان خدا آمرزنده مهربان است (نور/۴-۵). کسانی که به همسران خود نسبت زنا میدهند و جز خودشان شاهدان دیگری ندارند، هر کدام از آنان باید چهار بار به خدا سوگند یاد کند که او بیتردید از راستگویان است. [گواهی] پنجم این است که [شوهر بگوید:] لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگویان باشد. از [زن] کیفر ساقط میشود در صورتی که چهار بار به خدا سوگند یاد کند که [شوهر] او به یقین از دروغگویان است و [گواهی] پنجم آن که خشم خدا بر او باد اگر [شوهرش] از راستگویان باشد (نور/۶-۹). بیگمان آنان که به زنان پاکدامنِ بیخبرِ مومن، تهمت [زنا] میدهند، در دنیا و آخرت لعنت شدهاند و برای آنان عذابی بزرگ خواهد بود … زنان پلید برای مردان پلید و مردان پلید برای زنان پلیدند و زنان پاک برای مردان پاک و مردان پاک برای زنان پاک هستند. آنها از آنچه [تهمت زنا] دربارهشان میگویند، مبرّا هستند. برای آنان آمرزش و رزقی کریمانه خواهد بود (نور/۲۳-۲۶). بیتردید کسانی که آن دروغ بزرگ [تهمت زنا] را آوردند، گروهی از شما بودند. آن را شرّی برای خود نپندارید بلکه آن برای شما خیر است. برای هر یک از آنان، سهمی از گناه است و از میان آنان کسی که بخش بزرگتر آن را بر عهده گرفته است، عذابی بزرگ خواهد داشت. چرا وقتی آن [تهمت] را شنیدید، مردان و زنان مومن، گمان نیک به خود نبردند و نگفتند: این بهتانی آشکار است؟ چرا بر آن چهار شاهد نیاوردند؟ حال که چهار شاهد نیاوردند، اینان نزد خدا دروغگو هستند … (نور/۱۱-۲۰). مردان و زنان مسلمان … و مردان و زنانی که شرمگاههای خود را حفظ میکنند و مردان و زنانی که خدا را فراوان یاد میکنند، خدا برای آنان آمرزش و پاداشی بزرگ فراهم کرده است (احزاب/۳۵). [مومنان و نمازگزاران] کسانی هستند که شرمگاههای خود را حفظ میکنند مگر برای همسران خود یا کنیزان خود، در این صورت بر آنان نکوهشی نیست. پس هر که فراتر از این جوید، آنان از حد گذرندگان هستند (مومنون/۵-۷؛ معارج/۲۹-۳۱). [بندگان رحمان] کسانی هستند که زنا نمیکنند. هر کس اینها را انجام دهد، سزای خود را دریافت خواهد کرد. برای او در قیامت عذاب دو چندان میشود و پیوسته در آن خوار میماند مگر کسی که توبه کند و ایمان آورد و کار شایسته کند پس خدا بدیهای آنها را به نیکیها تبدیل میکند. خدا همواره آمرزنده مهربان است (فرقان/۶۸-۷۰). آن زن که یوسف در خانه او بود، خواست از او کام گیرد. درها را بست و گفت: بیا که از آن تو هستم. [یوسف] گفت: پناه بر خدا، او پروردگار من است. به من جای نیکو داده است. بیگمان ستمکاران رستگار نمیشوند. … گفت: پروردگارا، زندان برای من دوستداشتنیتر است از آنچه مرا به آن میخوانند. اگر نیرنگ آنان را از من بازنگردانی، به سوی آنان گرایم و از نادانان خواهم شد. پس پروردگارش او را اجابت کرد و نیرنگ آن زنان را از او بگردانید. به یقین او شنوای داناست (یوسف/۲۳-۳۴). [پادشاه] گفت: ماجرای شما زنان آنگاه که از یوسف کام خواستید، چه بود؟ گفتند: منزّه است خدا. ما هیچ بدی از او سراغ نداریم. همسر عزیز گفت: اکنون حقیقت آشکار شد. من بودم که از او کام خواستم و بیشک او از راستگویان است … (یوسف/۵۱-۵۳). [مریم] در حالیکه او (نوزاد) را در آغوش گرفته بود، به نزد قومش آورد. گفتند: ای مریم، بهراستی کار ناپسندی مرتکب شدهای. ای خواهر هارون، پدرت مرد بدی نبود و مادرت نیز بدکاره نبود (مریم/۲۷-۲۸). ای پیامبر، چون زنان باایمان نزد تو آیند تا با تو بیعت کنند، بر اینکه چیزی را با خدا شریک نسازند، دزدی نکنند، زنا نکنند، فرزندان خود را نکشند و فرزند نامشروعی را که پیش دست و پای آنان است بر [شوهر خود] نبندند و در [کار] نیک از تو نافرمانی نکنند، با آنان بیعت کن و از خدا برای آنان آمرزش بخواه. بیتردید خدا آمرزنده مهربان است (ممتحنه/۱۲). روابط جنسی، فحشا |
الزّنا
وَ لاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً و َسَاء سَبِيلًا (اسراء/۳۲) ذَلِكَ مِمَّا أَوْحَى إِلَيْكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ (اسراء/۳۹) وَ اللاَّتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِن نِّسَآئِكُمْ فَاسْتَشْهِدُواْ عَلَيْهِنَّ أَرْبَعةً مِّنكُمْ فَإِن شَهِدُواْ فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّىَ يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا* وَ اللَّذَانَ يَأْتِيَانِهَا مِنكُمْ فَآذُوهُمَا فَإِن تَابَا وَ أَصْلَحَا فَأَعْرِضُواْ عَنْهُمَا إِنَّ اللّهَ كَانَ تَوَّابًا رَّحِيمًا (نساء/۱۵-۱۶) الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَ لَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ* الزَّانِي لَا يَنكِحُ إلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَ الزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَ حُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ (نور/۲-۳) [احل لكم النکاح مع] الْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَ لاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ وَ مَن يَكْفُرْ بِالإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ (مائده/۵)
وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ … وَ لَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاء إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا لِّتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ مَن يُكْرِههُّنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِن بَعْدِ إِكْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (نور/۳۳) وَ مَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلًا أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مِّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَ اللّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَ لاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَ أَن تَصْبِرُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (نساء/۲۵) وَ أُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ [نساء التي حرمت عليكم] أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ (نساء/۲۴)
وَ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَ لَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَ أُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ* إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (نور/۴-۵) وَ الَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَاجَهُمْ وَلَمْ يَكُن لَّهُمْ شُهَدَاء إِلَّا أَنفُسُهُمْ فَشَهَادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ* وَ الْخَامِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِن كَانَ مِنَ الْكَاذِبِينَ وَ يَدْرَأُ* عَنْهَا الْعَذَابَ أَنْ تَشْهَدَ أَرْبَعَ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ* وَ الْخَامِسَةَ أَنَّ غَضَبَ اللَّهِ عَلَيْهَا إِن كَانَ مِنَ الصَّادِقِينَ (نور/۶-۹) إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ … الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَ الْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَ الطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُوْلَئِكَ مُبَرَّؤُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ (نور/۲۳-۲۶) إِنَّ الَّذِينَ جَاؤُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِّنكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَّكُم بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُم مَّا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَ الَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ* لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَ قَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ* لَوْلَا جَاؤُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاء فَأُوْلَئِكَ عِندَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ … (نور/۱۱- ۲۰)
إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِمَاتِ … وَ الْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَاتِ وَ الذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَ الذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِيمًا (احزاب/۳۵) [المومنون و المصلون] الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ* إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ* فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (مومنون/۵-۷؛ معارج/۲۹-۳۱) [عبادالرحمن]َ الَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَ لَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَ لَا يَزْنُونَ وَ مَن يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا* يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا* إِلَّا مَن تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا (فرقان/۶۸-۷۰)
وَ رَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَن نَّفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ الأَبْوَابَ وَ قَالَتْ هَيْتَ لَكَ قَالَ [يوسف] مَعَاذَ اللّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ … قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَ إِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَ أَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ* فَاسْتَجَابَ لَهُ رَبُّهُ فَصَرَفَ عَنْهُ كَيْدَهُنَّ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (يوسف/۲۳-۳۴) قَالَ [الملك] مَا خَطْبُكُنَّ إِذْ رَاوَدتُّنَّ يُوسُفَ عَن نَّفْسِهِ قُلْنَ حَاشَ لِلّهِ مَا عَلِمْنَا عَلَيْهِ مِن سُوءٍ قَالَتِ امْرَأَةُ الْعَزِيزِ الآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَاْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ … (يوسف/۵۱-۵۳)
فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تَحْمِلُهُ قَالُوا يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا* يَا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ مَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا (مريم/۲۷-۲۸)
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَى أَن لَّا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئًا وَ لَا يَسْرِقْنَ وَ لَا يَزْنِينَ وَ لَا يَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَ لَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لَا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبَايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (ممتحنه/۱۲) |