اجتناب

 

اجتناب، دوری کردن، این مفهوم آن از مادّه «ج ن ب» ۱۲ بار آمده است.

چکیده: از طاغوت و زشتکاری‌ها و گناهان بزرگ اجتناب کنید. بدبخت‌ترین‌ترین مردم، از پند گرفتن اجتناب می‌کند و باتقواترین مردم از آتش دوزخ.

در حقیقت در میان هر امّتی فرستاده‌ای برانگیختیم تا خدا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید پس از آنان کسی است که خدا او را هدایت کرده و از ایشان کسی است که گمراهی بر او سزاوار است (نحل/۳۶). آنان که از طاغوت اجتناب می‌کنند تا مبادا او را بپرستند و به سوی خدا بازگشته‌اند، آنان را مژده باد پس بشارت ده. به آن بندگان من که به سخن، گوش فرا می‌دهند و بهترین آن را پیروی می‌کنند. اینان هستند که خدا آنها را هدایت کرده است. اینان همان خردمندان هستند (زمر/۱۷-۱۸).

ای کسانی که ایمان آورده‌اید، شراب، قمار، بت‌ها و تیر‌های قرعه پلید هستند. از عمل شیطانند پس از آنها اجتناب کنید تا رستگار شوید. بی‌گمان شیطان، مى‏ خواهد با شراب و قمار میان شما دشمنى و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد پس آیا شما دست بر مى‏ دارید (مائده/۹۰-۹۱)؟ از پلیدی بت‌ها اجتناب کنید و از گفتار باطل اجتناب ورزید (حج/۳۰). ای کسانی که ایمان آورده‎‌اید، از بسیاری از گمان‌ها اجتناب کنید که پاره ا‌ی از گمان‌ها گناه است (حجرات/۱۲). آن‌چه به شما داده شده، برخورداری زندگی دنیاست و آن‌چه نزد خداست، برای کسانی که ایمان آورده‌اند و به پروردگار خود ایمان دارند، بهتر و پایدارتر است و کسانی که از گناهان بزرگ و زشتکاری‌ها اجتناب می‌کنند و چون به خشم آمدند، در می‌گذرند (شوری/۳۶-۳۷). آنان که از گناهان بزرگ و زشتکاری‌ها، جز لغزش‌های کوچک، اجتناب می‌کنند، بی‌گمان پرودگارت فراخ‌آمرزش است (نجم/۳۲). اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی شده‌اید اجتناب کنید، بدی‌های شما را از شما می‌زداییم و شما را در جایگاهی ارجمند در می‌آوریم (نساء/۳۱).

ابراهیم گفت: پروردگارا، این شهر را ایمن گردان و من و فرزندانم را از پرستیدن بتان دور بدار (ابراهیم/۳۵).

تذّکر بده که تذکّر سود بخشد. آن کس که نرسد به‌زودی عبرت گیرد و بدبخت‌ترین [مردم] خود را از آن دور می‌دارد. همان کسی که در آتشی بزرگ درآید. آنگاه در آن نه می‌میرد و نه زندگانی می‌یابد (اعلی/۹-۱۳). باتقواترین [مردم] از آتش دور داشته خواهد شد. همان که مال خود را می‎‌دهد تا پاک شود و هیچ کس را به قصد پاداش یافتن، نعمت نمی‌بخشد جز خواستن رضای پروردگار خود که بسی برتر است. بی‌تردید به‌زودی خشنود خواهد شد (لیل/۱۴-۲۱).

تقوا

اجتناب

 

 

 

 

وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَ اجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللّهُ وَ مِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ (نحل/۳۶) وَ الَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن يَعْبُدُوهَا وَ أَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ* الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ (زمر/۱۷-۱۸)

 

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الأَنصَابُ وَ الأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ* إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَ الْبَغْضَاء فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللّهِ وَ عَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ (مائده/۹۰-۹۱) فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (حج/۳۰) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ (حجرات/۱۲) فَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ* وَ الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَوَاحِشَ وَ إِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ (شوری/۳۶-۳۷) الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ (نجم/۳۲) إِن تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُم مُّدْخَلًا كَرِيمًا (نساء/۳۱)

 

 

 

 

قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِنًا وَ اجْنُبْنِي وَ بَنِيَّ أَن نَّعْبُدَ الأَصْنَامَ (ابراهیم/۳۵)

فَذَكِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّكْرَى* سَيَذَّكَّرُ مَن يَخْشَى* وَ يَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى* الَّذِي يَصْلَى النَّارَ الْكُبْرَى* ثُمَّ لَا يَمُوتُ فِيهَا وَ لَا يَحْيَى (اعلی/۹-۱۳) وَ سَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى* الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى* وَ مَا لِأَحَدٍ عِندَهُ مِن نِّعْمَةٍ تُجْزَى* إِلَّا ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى* وَ لَسَوْفَ يَرْضَى (لیل/۱۴-۲۱)